Společné vyjádření

Noční vidění, termovize a podobná elektronická zařízení. Vaše zkušenosti, rady a dotazy
Odpovědět
Uživatelský avatar
zeman733
Nový návštěvník
Příspěvky: 41
Registrován: pát 21.5.2010, 14:17
Bydliště: Louny a všude

Společné vyjádření

Příspěvek od zeman733 »

Společné vyjádření Ministerstva zemědělství, Ministerstva vnitra a Policie České republiky k otázce využití zakázaných doplňků zbraně tzv. noktovizorů pro lov zvěře v noci
Ministerstvo zemědělství spolu s Ministerstvem vnitra a Policií ČR vydalo společné
prohlášení, které upřesňuje možnosti nabývání a používání zaměřovačů na bázi noktovizorů
pro držitele platného zbrojního průkazu a loveckého lístku.
Společné vyjádření Ministerstva zemědělství (MZe), Ministerstva
vnitra (MV) a Policie České republiky (PČR) k otázce využití
zakázaných doplňků zbraně tzv. noktovizorů pro lov zvěře v noci.
K 1. červenci 2014 nabývá účinnosti novela zákona č. 119/2002 Sb., o zbraních, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o zbraních“). Výkon práva myslivosti je
touto novelou zařazen mezi zákonné důvody, na jejichž základě lze udělit výjimku pro
nabytí vlastnictví, držení a nošení zakázaného doplňku zbraně v podobě zaměřovače
zbraně konstruovaného na principu noktovizoru. Jinými slovy, po udělení výjimky
příslušným orgánem Policie České republiky bude možné tyto zaměřovače použít pro
bezpečný lov zvěře v noci. Současně je po terminologické stránce uvedeno do
souladu znění zákona č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů
(dále jen “zákon o myslivosti“), se zákonem o zbraních, a to zavedením pojmu
„zaměřovač zbraně konstruovaný na principu noktovizorů“ v § 45 zákona
o myslivosti.
V úvodu tohoto společného vyjádření je vhodné uvést, že mezi hlavními důvody pro
novelizaci zákona o zbraních bylo i zpřesnit znění zákona o zbraních a zákona
o myslivosti a současně umožnit držení a nošení (používání) zakázaného doplňku
zbraně, pokud jde o zaměřovač konstruovaný na principu noktovizorů, pro účely lovu.
Cílem bylo umožnit lovcům (uživatelům honiteb) využít těchto prostředků pro co
nejbezpečnější rozpoznání zvěře při lovu v noci, usnadnit přesné umístění smrtící
rány a snížit tím pravděpodobnost utrpení poraněné zvěře. V neposlední řadě bylo
smyslem těchto změn uvedených právních předpisů také napomoci zvýšení efektivity
lovu především těch druhů zvěře, které působí škody v zemědělství a lesním
hospodářství.

K pojmu „zaměřovač zbraně konstruovaný na principu noktovizorů“
Definice tohoto zařízení v zákoně o zbraních ani v jiném právním předpisu není,
a proto je nutné vycházet z podstaty tohoto pojmu a neinterpretovat jej nepřiměřeně
širokým způsobem. S ohledem na vymezení tohoto pojmu v § 4 písm. c) zákona
o zbraních, resp. nově též v § 45 odst. 1 písm. g) zákona o myslivosti lze uvést, že
jde o takové optoelektronické zaměřovací zařízení, které tvoří jediný konstrukční
celek a je již z výroby konstruované pro montáž na zbraň nebo použití společně se
zbraní a umožňuje současně noktovizi (noční vidění) i zamíření zbraně (zaměřovací
osnova či jiný zaměřovací prvek).

Pokud toto zařízení splňuje všechny výše uvedené podmínky, jedná se o zaměřovač
zbraně konstruovaný na principu noktovizoru ve smyslu zákona o zbraních, tedy
o zakázaný doplněk zbraně, pro jehož nabytí do vlastnictví a držení je nutné být
držitelem výjimky udělené příslušným útvarem policie.
Pokud jde o jiné funkční principy přístroje pro noční vidění, než je noktovizor (tedy
např. termovizní či CCD kamera), uvedená ustanovení zákona o zbraních se na tyto
přístroje nevztahují a nejedná se tedy o zakázaný doplněk zbraně.

Případy kdy není noktovizor zakázaným doplňkem zbraně
Pokud noktovizor neumožňuje zamíření (nemá záměrnou osnovu), nejedná se
o zakázaný doplněk zbraně. Pokud noktovizor zamíření umožňuje, je rozhodující,
zda je konstruován jako doplněk zbraně, zda má zejména nějaké montážní rozhraní
a je tak určen pro montáž na zbraň. Pokud ano, pak se o zakázaný doplněk zbraně
jedná. Jde-li o noktovizní zaměřovací přístroj, který není konstruován pro použití se
zbraní, ale pro jiné použití, o doplněk zbraně se nejedná (tedy ani o zakázaný).
Pokud je noktovizor upevněn na zbrani, ale neumožňuje zamíření (např. na boční
montáži a pouze pro účely pozorování cílového prostoru, nikoli přímo pro zamíření
zbraně), rovněž se nejedná o zakázaný, doplněk zbraně, protože nesplňuje
současně obě výše uvedené podmínky, tzn. neplní obě funkce.
Patrně nejčastějším případem, který bude již z funkčního hlediska blízký zaměřovači
konstruovanému na principu noktovizorů, ale stále se nebude jednat o zakázaný
doplněk zbraně, bude situace, kdy bude noktovizor umístěn na zbrani jako tzv.
předsádka či zasádka běžného optického zaměřovače nebo přímo na optickém
zaměřovači zbraně (puškohledu) jako jeho nástavec z jedné či druhé strany.
Přestože výsledná soustava v tomto případě plní obě funkce, umožňuje noktovizi
i zamíření, nelze vykládat šířeji pojem uvedený v zákoně o zbraních, který výslovně
vyžaduje, aby se pro naplnění znaků zakázaného doplňku zbraně jednalo
o zaměřovač „konstruovaný“ na principu noktovizorů. Spojením dvou zařízení,
z nichž jedno plní funkci zaměřovače a druhé funkci noktovizoru, není navozena
situace, kdy by se jednalo o výrobek přímo konstruovaný na určitém principu. Zvláště
v situaci, kdy jednotlivé části takovéto soustavy určitému zákazu ani registrační
povinnosti podle zákona o zbraních nepodléhají, si lze jen těžko představit takový
výklad zákona o zbraních, podle kterého by např. měla být montáž běžně dostupné
noktovizní předsádky před běžný optický zaměřovač podmíněna udělením výjimky
Policií České republiky.

Podmínky pro udělení výjimky
Pro udělení výjimky k nabytí vlastnictví, držení a nošení zaměřovače zbraně
konstruovaného na principu noktovizorů je rozhodující, aby žadatel byl držitelem
platného zbrojního průkazu a platného loveckého lístku. Mezi doklady, které je nutné
k žádosti o udělení výjimky podle § 9 a § 10 zákona o zbraních doložit, nebylo
naopak zařazeno rozhodnutí orgánu státní správy myslivosti o povolení výjimky
z použití tohoto zařízení pro lov zvěře zakázaného podle ustanovení § 45
o myslivosti, vydaného v návaznosti na úpravu stavů zvěře podle ustanovení § 39
téhož zákona. Důvodem je mimo jiné také ta skutečnost, že výjimka podle zákona
o myslivosti je časově omezená a zpravidla se vydává pouze na dobu 12 měsíců či
kratší. Po vypršení této doby by následně vyvstal problém, jakým způsobem
s nákladně pořízeným zařízením naložit v případě, že pro další období by zmíněná
výjimka podle zákona o myslivosti vydána nebyla, pokud by případně lovec například
nehostoval v jiné honitbě, kde byla výjimka ze zákona o myslivosti rovněž vydána.
„Amnestie“ na nelegální zbraně
Zákon č. 170/2013 Sb., který výše uvedené změny v zákoně o zbraních a v zákoně
o myslivosti provedl, vyhlašuje ve svých přechodných ustanoveních (Čl. II bod 1) tzv.
„amnestii“, neboli možnost ve stanoveném období (od 1. července do 31. prosince
2014) odevzdat na Policii České republiky nelegálně držené zbraně a střelivo, a to
bez hrozby postihu za přestupek podle zákona o zbraních, resp. trestný čin
nedovoleného ozbrojování. Za stanovených podmínek pak rovněž zákon umožňuje,
aby ten, kdo dané zbraně či střelivo doposud nelegálně držel, požádal o vydání
dokladů k jejich legálnímu držení. Tento postup je možné využít též v případě, že
osoba drží v současnosti zaměřovač zbraně konstruovaný na principu noktovizorů
bez platné výjimky, tedy nelegálně. Pokud takové zařízení jeho dosavadní držitel
odevzdá ve stanoveném období na Policii České republiky, bude k tomuto zařízení
zpracováno odborné vyjádření příslušného pracoviště Policie České republiky, jehož
účelem bude zjištění, zda s daným zařízením nebyl v minulosti spáchán trestný čin,
popř. nebylo-li např. získáno krádeží atp. Bude-li v tomto ohledu vydáno odborné
vyjádření, jímž žádná taková skutečnost zjištěna nebude, může dosavadní držitel
daného zakázaného doplňku zbraně podat ve lhůtě 6 měsíců žádost o vydání
výjimky. Při podání výjimky již se postupuje standardním způsobem, jak bylo
uvedeno výše. Nepožádá-li ten, kdo tento zaměřovač zbraně konstruovaný na
principu noktovizorů odevzdal o udělení výjimky, nebo nebudou-li mu výjimka
vydána, naloží se s takovým zařízením podle § 64 zákona o zbraních (tedy obdobně
jako např. při zániku platnosti zbrojního průkazu).
domácí v zbranenaobjednavku.cz
Zbrojovák
Zkušený diskutér
Příspěvky: 1627
Registrován: pon 21.3.2011, 7:19
Bydliště: Morava

Re: Společné vyjádření

Příspěvek od Zbrojovák »

Četl jsem... tak konečně řeklii to "B",ale ne celé protože se nevyjádřili k laserovým přísvitům. Dle mých informací od nejmenovaného prodejceje PČR bere jako laserové zaměřovače avše nad gen.1+ jako bezpečnostní materiál, který je řešen zvláštním zákonem...
Dotyčný prodejce byl poptahován a bylo mu dočasně zabaveno zboží, dosud má omezen prodej, mluvil jsem s ním před měsícem.
Mauser 98(Tymney/ERA) 9,3x62, Z.Diavari 3-9x42+ Vulcan v5= 720m/s
pufr
Zkušený diskutér
Příspěvky: 2906
Registrován: ned 10.2.2008, 20:04
Bydliště: Kousek západně od Prahy

Re: Společné vyjádření

Příspěvek od pufr »

Tento konflikt ale zpravidla souvisí s obchodním dovozem NV (soupeřem obchodníka je celní správa střežící zahraniční obchod s "bezpečnostním" materiálem) - netýká se tedy přímo použití zařízení fyzickou osobou (které postihují zákon o zbraních a o myslivosti - viz vyjádření výše :)
Pufr
Lesomil
Pravidelný diskutér
Příspěvky: 455
Registrován: úte 04.1.2011, 19:29

Re: Společné vyjádření

Příspěvek od Lesomil »

Zdravím :) !
Zbrojováku, nejsem si jist, zda ten Tvůj prodejce nemíchal jablka s hruškama...... Není mi jasné, jak může při hovoru o laserových přísvitech hovořit o jejich generacích.... a to ať již gen. 1, gen. 1+, či cokoliv podobného.... No a laserové přísvity a laserové zaměřovače jsou naprosto odlišné udělátka. Již zde bylo uváděno co je dle dikce zákona zaměřovač.... O generacích se hovoří v souvislosti s noktovizory, tedy přístroji pro noční vidění a to ještě analogovými. Digitální přístroje už generace nemají.... Pokud se jedná o problémy dovozců, pak jim je zřejmě činí celníci na zkladě vyhlášky o členění bezpečnostního materiálu č. 407/2013, u které mohli při dovozu něco porušit.... Podstatné bude do jaké skupiny bezpečnostnío materiálu bude ten-který přístroj nočního vidění zařazen. Je určena hranice výkonu EOM , kdy při jejím překročení se již jedná o bezpečnostní materiál. Ale podle mne, pokud dovozce splní veškeré požadované náležitosti, je legálně možné si takový přístroj zakoupit. Ovšem v případě "bezpečnostního materiálu" je nutná jeho registrace na PČR. Snad to ještě doladí......
Odpovědět