Reference na offroady

Vše o teréních vozidlech pro využití v myslivosti
Odpovědět
vhool

Re: Reference na offroady

Příspěvek od vhool »

lovec píše:...podla inych zdrojov je uzavierka len na medzinapravovom diffe, predny a zadny su Torsen. Co je samozrejme z pohladu obsluhy len plus.
Ohladom dovozu, v DE je minimalne jedna firma, ktora posuva na civil. trh tieto potvory, samozrejme po urcitom servise, alebo repase, nakolko uz maju co-to za sebou. Tusim su to aj schopny dat na papiere ako ne-vojenske auto.
osobne torsen nepovazuji u offroada za vyhru,naopak mechanicky ovladana spera natvrdo je velikansky plus.torseny maji nektere pozdejsi modely humwee a H2 a H3,z H1 je maji jen typy s kontrolou trakce TT4.to ze H1 lze dovezt legalne a na papirech tu nikdo nezpochybnil a muj prispevek na ktery reagujes je pouze o specifikaci H1.
pokud mas jine zdroje tak je uved at si kazdy muze info overit :wink:
Zbrojovák
Zkušený diskutér
Příspěvky: 1627
Registrován: pon 21.3.2011, 7:19
Bydliště: Morava

Re: Reference na offroady

Příspěvek od Zbrojovák »

Nejsem bůhvíjaký angličtinář, ale pochopil jsem správně že Torsen je v podstatě samosvorný diferenciál? To by vysvětlovalo to, proč se mi zdála trakce u audi A6 quattro lepší než u frontery. Čili mám pocit že s A6 bych se teoreticky při stejné světlosti podvozku a obutí dostal dál...
Mauser 98(Tymney/ERA) 9,3x62, Z.Diavari 3-9x42+ Vulcan v5= 720m/s
vhool

Re: Reference na offroady

Příspěvek od vhool »

ano pochopil jsi to spravne,torsen je asi nejlepsi system samosvorneho diffu ktery existuje.vozy se stalou 4x4 s timto systemem jsou v extrremnich podminkach neutralni,proto treba frontera ktera ma vpredu klasicky diff je na blate nedotaciva kdezto v aute s torsenem mas pocit ze to snad ani 4x4 neni co se ovladatelnosti tyka
Zbrojovák
Zkušený diskutér
Příspěvky: 1627
Registrován: pon 21.3.2011, 7:19
Bydliště: Morava

Re: Reference na offroady

Příspěvek od Zbrojovák »

Tak tady něco k Torsenům, je to trochu složitější - těch typů je více, koho to zajímá
http://audiklub.cz/techwiki/torsen
je otázka jaký typ torsenu jsem v staré A6 Quattro z roku 97 měl.
Jak jsem z toho textu pochopil klasické mechanické uzávěrce se to nemůže v terénu rovnat, jediný úplně samosvorný torsen je typ s vlastní spojkou, kdy se i kolo které je ve vzduchu zastaví a tím se vyrovnají točivé momenty obou kol na nápravě.
Něco takového mají některé frontery B jako příplatkovou výbavu na zadní nápravě.
Já bych to bral do obou náprav :) .
Ten kvadratrek funguje jak? Předpokládám podobný princip?
Mauser 98(Tymney/ERA) 9,3x62, Z.Diavari 3-9x42+ Vulcan v5= 720m/s
vhool

Re: Reference na offroady

Příspěvek od vhool »

quadratrack je hodne podobny system kde je spojka v diffu na principu lamel (tusim ze jich je tam pet ).je to jednodussi a efektivnejsi ovsem taky "tvrdsi" coz neni nejlepsi pro komfort na silnici a pro vyssi rychlosti,nekdy se mi i na suchu stane pri otaceni na afalte v plnem rejdu ze i pri nepatrne rychlosti popiskavaj kola ... proste se to zamyka.take z tohoto duvodu je treba u jeepa ZJ 5,2 nebo 5,9 elektronicky omezena maximalka na necelych 200km/h (tachometrovych)
Uživatelský avatar
lovec
Zkušený diskutér
Příspěvky: 2024
Registrován: pon 25.9.2006, 16:07
Bydliště: SK

Re: Reference na offroady

Příspěvek od lovec »

vhool píše: osobne torsen nepovazuji u offroada za vyhru,naopak mechanicky ovladana spera natvrdo je velikansky plus.torseny maji nektere pozdejsi modely humwee a H2 a H3,z H1 je maji jen typy s kontrolou trakce TT4.to ze H1 lze dovezt legalne a na papirech tu nikdo nezpochybnil a muj prispevek na ktery reagujes je pouze o specifikaci H1.
pokud mas jine zdroje tak je uved at si kazdy muze info overit :wink:
Mno, ten Torsen tam urcite nesiel zo srandy, alebo preto, ze je v terene slabsi ako klasicka uzavierka diffu. Isiel tam preto, lebo nie je nic lahsie ako nespravnou obsluhou doku**it zavretu speru, v horsom uplne odpalit diff. Preto sa koncepcne vozy pre armadu riesia co najblbuvzdornejsie - z dovodu urcenia tychto aut to nie je potrebne siahodlho vysvetlovat preco. Torsen sam o sebe je vynikajuca pomocka a (napr.) v humwee sa mu pomaha pribrzdenim, ak niektore koleso strati kontakt s povrchom. Samozrejme je potrebny prisun dostatocneho krutiaceho momentu, takze aj plyn treba trosku viac polechtat.
Ine zdroje mozem pohladat, snad doma este vyhrabem starsie cisla tych casakov. Online aspon jeden-dva pre predstavu klik sem - "..... The front and rear differentials are Torsen type, and the center differential is a regular, lockable type...."

klik sem - "......Torque-biasing differentials allow the vehicle to continue to move forward as long as any one wheel has traction..."
9,3x62mm, .338 Remington Ultra Magnum, .300 Winchester Magnum, 7mm-08 Remington, .270 Winchester, .260 Remington, 6,5x47mm Lapua, .44 Magnum, 9mm Luger, 16/70, .22 LR
Every Shot Counts
vhool

Re: Reference na offroady

Příspěvek od vhool »

to lovec: ...tak urcite s tebou budu souhlasit ze blbuvzdornost je jednim z dulezitych parametru co se voj.techniky tyka a u offroadu jsem o tom psal uz driv a jinde :wink: .funkce torsenu je popsana i v cestine na netu a staci poguglit ale kazdopadne je fajn ze jsi sem ty odkazy dal.kazdy si v tom pak muze najit kdyz ho to zajima.myslim ze takto by diskuze mela vypadat :wink:
dalas
Administrátor
Příspěvky: 3386
Registrován: úte 25.9.2007, 8:08
Bydliště: Brno, honitba Žďársko

Re: Reference na offroady

Příspěvek od dalas »

Jen bych si dovolil trochu zlidštit princip Torsenu pro méně tecnicky zdatné (to nemyslím nijak hanlivě). Je to vlastně princip pastorku a ozubeného kola. Otáčíte li pastorkem (šnekové ozubené kolo), který zapadá do ozubeného kola s mírně šikmým ozubením, lze tímto kolem otáčet. Opačně otáčením kola pastorek neroztočíte nebo jen těžce v závislosti na stoupání.
Pokud hnací moment jde od kardanu je pro něj diff uzavřený. Pokud jde moment od kola, diff je otevřený. Torsem nebude dobře fungovat při poměru adheze blížící se 100:0. Ale stačí drobné přibrzdění kola s 0 adhezí a vše funguje velice uspokojivě. Co je ale nejdůležitější. Je to bezporuchový a blbuvzdorný.
Tikka T3 Varmint 308W, Weatherby Mark V Accumark .300Win. Mag., IZH94 12x76/308W, IZH 27 EM 12x76/12x76, Suhl 150 Standard .22LR
Zbrojovák
Zkušený diskutér
Příspěvky: 1627
Registrován: pon 21.3.2011, 7:19
Bydliště: Morava

Re: Reference na offroady

Příspěvek od Zbrojovák »

To platí pro původní torsen 1.typu, pak jsou další dva modernizované typy až po ten s těmi lamelami. Viz můj příspěvek výše s odkazem na audiklub.
Proč to teda nedávají standardně do všech suv A OFFŮ kde není špéra? Nechápu proč jsou ve fronteře z roku 96 obyč diferenciály, když torsen je záležitost vyvinutá hned po II.světové válce :roll: přínos by byl alespoň ten první typ torsenu se šneky.
Mauser 98(Tymney/ERA) 9,3x62, Z.Diavari 3-9x42+ Vulcan v5= 720m/s
vhool

Re: Reference na offroady

Příspěvek od vhool »

Zbrojovák píše:To platí pro původní torsen 1.typu, pak jsou další dva modernizované typy až po ten s těmi lamelami. Viz můj příspěvek výše s odkazem na audiklub.
Proč to teda nedávají standardně do všech suv A OFFŮ kde není špéra? Nechápu proč jsou ve fronteře z roku 96 obyč diferenciály, když torsen je záležitost vyvinutá hned po II.světové válce :roll: přínos by byl alespoň ten první typ torsenu se šneky.
:lol: to se musis zeptat u vyrobce asi :lol: ... ale urco si myslim ze to bude v cene,klasicky diff je predsi jen jednodussi :wink:
dalas
Administrátor
Příspěvky: 3386
Registrován: úte 25.9.2007, 8:08
Bydliště: Brno, honitba Žďársko

Re: Reference na offroady

Příspěvek od dalas »

To Zbrojovák: Ten základ a princip je pořád stejný. Ty vyšší verze jsou jen zdokonalení a odstranění nevýhod samotného Torsenu přidáním dalších bazmeků. Myslím, že název Torsen® je i ochranou známku pro tento princip. Na stránkách Audi je to trochu zmatečně napsáno. U základního typu nejde o žádné zvyšování tření, ale o rozklad sil.

Tady dávám odkaz, kde je na mnoha aplikacích vidět, jak to vlastně vypadá.

http://www.google.cz/search?q=Torsen&hl ... 80&bih=862
Tikka T3 Varmint 308W, Weatherby Mark V Accumark .300Win. Mag., IZH94 12x76/308W, IZH 27 EM 12x76/12x76, Suhl 150 Standard .22LR
Uživatelský avatar
lovec
Zkušený diskutér
Příspěvky: 2024
Registrován: pon 25.9.2006, 16:07
Bydliště: SK

Re: Reference na offroady

Příspěvek od lovec »

Na youtube zadat do vyhladavania "Torsen", vypadne kopec klipov, aj animacii s funkciou tohto diffu.
9,3x62mm, .338 Remington Ultra Magnum, .300 Winchester Magnum, 7mm-08 Remington, .270 Winchester, .260 Remington, 6,5x47mm Lapua, .44 Magnum, 9mm Luger, 16/70, .22 LR
Every Shot Counts
Odpovědět