Dobrý den,
celý svůj život se profesně zabývám zpracování dřeva. Jednak opravami nábytku, ale hlavně jsem houslař-kytarář. Pažby dělám taky, Jednak mě to baví - líbí se mi zbraně. Tolik na úvod, aby bylo zřejmo, že o politurování šelakem něco málo vím.
Kolega mosin zde uvádí převzatý návod na to, jak udělat novou polituru. Přátelé, šelaková politura aby ve finále vypadala tak jak vypadat má, tak to je taková maturita. Pozor na to. Ovládají to truhláři (zdaleka ne všichni), houslaři a puškaři. Než se to člověk naučí tak, aby to k něčemu bylo, trvá to hodně dlouho. Dříve, když se dělal výhradně šelakovaný nábytek, tak v truhlářských dílnách to dělalo jen pár dělníků. Ne každý to uměl. Zde doporučuji dát si do Google heslo šelaková politura, je tam mnoho návodů.
Začínáme.
Celý proces začíná přípravou (zde pažby) pod šelak nebo pod lak. U pažby kterou chceme renovovat, se nejprve musí odstranit starý šelak a nánosy toho, co se tam za léta dostalo. Přátelé - nikdy ne nožem!!! Tím se jen nadělají rýpance, které už nepůjdou odstranit. Tam kde jsou rybiny, doporučuji jen vymýt je lihem. Nejlepší je strhnout starý povrch cidlinou. To je ocelová planžeta, koupí se v železářství. Také postačí kus skla, ale pozor na zranění a škrábance. Jakmile je starý povrch oškrábán, začneme brousit. Smirkový papír, zrnitost 120. Jakmile se použije hrubší, jde to sice rychleji, ale zůstanou škrábance. Po vybroušení se pažba navlhčí hadrem nebo hubkou a otře se. Dřevo se ochlupatí a po zaschnutí se znovu vybrousí 120 papírem. To se opakuje asi 3 x. Pak pokračujeme v broušení jemnějším papírem, například zrnitost 240 - 300. Postupujeme jako předtím, tedy vybrousit, namočit, nechat zaschnout a vybrousit. Dělá se to tak dlouho, až dřevo přestane chlupatět. Já brousím poslední broušení papírem o zrnitostí 1000. Tady už doporučuju používat gumové rukavice (kupuju si je v lékárně), aby se na dřevu nedělaly stopy od potu a mastnoty na rukou. Ještě se použijí při lakování nebo šelakování. Tolik broušení.
Tmelení.
Jako další je vytmelení povrchu. Koupíme si tmel na dřevo, prodává se v mnoha odstínech. Já mám dobré zkušenosti s tmely Clou Holzpaste, dají se koupit v OBI nebo Hornbachu. Měli bychom použít stejný odstín tmelu, jako mořidla. Jetsliže se pažba nebude mořit, použijeme takový odstín tmelu, který odpovídá nenamořené pažbě. Upozorňuji, že tmel po uschnutí trochu zesvětlá, je potřeba s tím počítat. Po vytvrdunutí a uschnutí tmel přebrousíme. Opakujeme stejný postup jako při broušení, tedy zrnitost 120, pak 240 - 300 a nakonec 1000. Pokud je potřeba, tmelíme znovu, až je povrch ideálně hladký. Zde je potřeba si uvědomit, že co v této fázi ošidíme, to pak pod lakem nebo šelakem vyleze a nedá se s tím už nic dělat.
Lak nebo šelak?
Další je buď lakování nebo šelakování. Jak jsem již říkal, šelakování bych doporučil pouze těm, kdo s tím mají nějaku zkušenost nebo to budou dělat pod dohledem někoho, kdo to umí. Jelikož je postup jak šelakovat k dohledání na internetu, budeme se nadále věnovat jen lakování.
Perfektní je web:
http://www.digibooks.cz/23-remesla.
Moření.
Pažbu máme vytmelenou a vybroušenou. Nyní je potřeba se rozhodnout, jestli budeme mořit nebo ne. Ne vždy je to totiž nutné. Mořidlo zvýrazní kresbu dřeva a jestliže je pažba z nevýrazného ořechu, tak mořidlo jí dodá pěkný vzhled. Vodová mořidla se dnes už prakticky nepoužívají a je docela problém je koupit. Proto si koupíme mořidlo lihové. Není potřeba se jej obávat. Je trvanlivější a barví lépe než vodové mořidlo. Postupujeme podle návodu na obalu. Já používám k nanášení mořidla kus hadříku. Vezmu si gumové rukavice (zůstanou mi čisté ruce a neohmatám pažbu) a na hadřík naleju opatrně trochu mořidla. Pak nanáším mořidlo na pažbu tak, aby barevné pokrytí bylo pravidelné, aby se nedělaly "prasátka". Po zaschnutí mořidla pažbu opět přebrousíme. Zde se už ale vyhneme papíru o zrnitosti 120. Začneme se zrnitostí 300, dokončíme zrnitostí 1000. Moření opakujeme 2x až 3x, samozřejmě i s broušením. Při práci nespěcháme, necháme tmel i mořidlo pořádně proschnout. Jakmile je namořeno a vybroušeno, přistoupíme k lakování.
Lakování.
Lak může být buď lesklý nebo matový. U starších a opravovaných pažeb radím spíše matový, lépe se to k nim hodí. Stejně se časem vlivem používání trochu oleští a dostane zajímavý štych. Ale je to věc vkusu. Já používám lak ve speji. Koupím v odborném závodě bezbarvý akrylátový lak. Nanáší se dle návodu a opět, NESPĚCHAT, NESPĚCHAT! Slabé vrstvy se nanáší jedna za druhou a vždy se nechají dobře proschnout. Každou vrstvu opatrně přebrousíme papírem zrnitosti 1000, ale pozor, jen tak "strhnout chlup". Lak odhalí, jak pečlivě jsme až dosud pracovali. Pokud jsme odbyli tmelení nebo broušení, tak lak to "vykecá". S matovým lakem se lépe pracuje, dělá krásný saténový povrch. Také je ve finále milosrdnější, neodhalí tolik nepřesností jak leský lak. Ten je v tomto ohledu naprosto nemilosrdný. Lesklý lak je pro "zkušenějšího lakýrníka", dá víc práce, protože po finálním přebroušení, se musí přeleštit leštící pastou. Ale velmi opatrně, aby se nespálil. Tím by vznikla slepá místa. Lesklý lak doporučuji na novou pažbu, zejména jestli má kresbu. Jestli je dobře udělán, má nádhernou hloubku a krásně vypadá. Výhoda laku oproti šelaku je v tom, že se dá snadno opravovat.
Olejování.
Další způsob povrchové úpravy pažby je olejování. Postup je stejný jako před lakováním. Jen místo toho, abychom použili lak, napouštíme pažbu olejem. Jsou různé oleje pro napouštění dřeva, já používám lněný. Ten se koupí v potřebách pro výtvarníky, v lékárnách a ve speciálních drogeriích. Postup je stejný, jako při nanášení mořidla. Olej nalijeme na hadřík a nanášíme pravidelně na povrch pažby. Budete ohromeni tím, jak nádherně to vypadá. Jakmile olej zaschne, proces opakujeme. Dle mých zkušeností stačí cca 4 vrstvy. Pažba se pak nechá dobře zaschnout a přeleští se flanelem. Povrch dostane krásný saténový vzhled. Olejování je současný hit, dělá se i u velmi drahých zbraní. Má tu obrovskou výhodu, že se dá pořád obnovovat. Jen u pažeb opatrně s oleji které jsou určeny na kov (Konkor, Brunox) a další. Pokud se opakovaně použijí na lakovanou nebo šelakovanou pažbu, tak vám lak i šelak časem rozleptají. Ne tak lněný olej, kterým můžet bezpečně ošetřovat lakovanou i šelakovanou pažbu.
Malé upozornění na konec. Mluvilo se tady o pažbě. Aby ta práce ale měla cenu, je potřeba upravit také předpažbí. Jinak je to jako pěst na oko.