cr001 - asi máme každý jinak nastavenou úroveň toho, co je kádrování. To, že se budu zajímat, co nový člen může pro MS udělat, za kádrování nepovažuji, to se dá normálně vyříkat a on bude mít možnost se k tomu vyjádřit, což je třeba ten zásadní rozdíl mezi sepisováním posudku o tom, jestli je adept dost kamarádský. Stejně tak to funguje i u normálních firem při ročním hodnocení atd., jen asi máme každý tu hranici jinde.
Nenapsal jsem, že jsem odborník

, jen mě za to 20 let platili

a dokonce mě nevyhodili

. Taky zcela na rovinu musím říct, že je mi osud ČMMJ naprosto lhostejný a nemám sebemenší zájem řešit její problémy, nedělal bych pro tuhle organizaci nikdy nic, protože k ní prostě nemám důvěru. Ale máš pravdu, když někdo řekne A, tak by měl taky umět říci to B, jen kritizovat je velmi snadné. Omlouvám se, ale nejsem schopen reagovat bez aspoň nějakého teoretického úvodu, protože je to nutné k pochopení jiných věcí. Je to velmi komplexní záležitost a nelze prostě jen tak jednoduše říct, je to takhle a takhle. Nezlob se, ale už jen tvoje otázka svědčí o tom, že v této oblasti nic nevíš. Navíc na Tvou zdánlivě jednoduchou otázku neexistuje jednoduchá odpověď, stálo by to tolik. Neber to prosím tak, že bych tu chtěl nějak poučovat, normálně se bavíme, o nic nejde. Omlouvám se, ale budu teď hodně OT, pokud by to vadilo, nechť mě admin smázne, ale pokusím se to v závěru demonstrovat na jednoduchém příkladu Halali. Úplně první problém (a to ten největší a zcela zásadní) je v tom, že ČMMJ vůbec neví, co vlastně chce. To je firma/organizace/spolek který nemá absolutně žádnou vizi. Vůbec neví, odkud kam chce jít, kam se chce dostat, jak a kudy, proč vlastně existuje. To je to, o čem tady opakovaně píše bwana v souvislosti s potřebou koncepce v myslivosti a má pravdu předseda. Absolutní absence jakékoliv koncepce (to samé platí pro myslivost jako takovou). A ty už se ptáš, kolik by to stálo

. Ale co oceňuji určitě, je Tvoje poznámka o měřitelném efektu. Ano, v marketingu se dá skoro všechno spočítat, i efektivita nákladů. Taky jen úplný idiot by investoval a nechtěl vědět, co za to dostane. Na to, kolik by to stálo, ti teď nikdo solidní nedá odpověď. Nejdřív musíš vědět, co vlastně chceš. Prostě nemůžeš začít stavět barák tak, že nejdřív uděláš krovy a střechu. Takže v této situaci, pokud by se ČMMJ rozhodla řešit svou řekněme negativní publicitu (a myslivosti) či nějakou ztrátu postavení nebo úbytek členské základny nějakým PR atd., tak jsou 2 možnosti. 1) Buď se nějak dostane k nějakému šíbrovi nebo reklamce, která jí navrhne a napočítá, jak a kam dá nějaký inzeráty, jak nakoupí časy v rádiu nebo jinde, bla, bla,bla, PR, k tomu si přirazí svých 3-5-10-30% provize podle objemu (to se nedělá tak, že si to kupuješ ty sám na přímo, protože na agenturu zatlačíš a ona ti vrátí část provize, kterou dostane jako agenturní slevu, na tebe by se na přímo vykašlali, s agenturou musí vycházet dlouhodobě) a naslibuje ti, jaký to bude mít efekt. Výsledek bude ten, že to budou vyhozený peníze, ztráta času, energie a k ničemu to nebude, skutečný efekt nula. Tahle varianta má pravděpodobnost tak cca 99,99999%. To je v zásadě odpověď na Tvou otázku, kolik by to stálo, můžeš na tomhle utratit 1000 Kč nebo miliony a miliardy USD, záleží jen na Tobě, kolik máš v kešeni, ale takhle to k ničemu nebude. 2) Ta naprosto nepravděpodobná varianta bude, že ČMMJ narazí na profíka/agenturu. Ten se seznámí se situací, ověří si data atd. a řekne: "Chlapci, je mi líto, ale nemohu pro vás nic udělat a bylo by ode mne velmi nesolidní, kdybych vám něco sliboval, protože v této situaci pro vás totiž nejsem schopen nic udělat. Mohl bych z vás třeba rok tahat prachy, ale takhle já nepracuji. Sedněte si spolu, dejte hlavy dohromady, udělejte si koncepci, ujasněte si, co vlastně chcete, pak se o tom můžeme začít bavit. Jsem schopen vám s tím pomoci, můžu vám v obecné rovině koncepčně poradit, ale odborníci na myslivost jste vy a vy musíte vědět, co chcete. Až tohle budete mít pohromadě a budete si jistí, že tohle chcete, můžeme se začít bavit o tom, jak, kudy, jak a co komunikovat, ujasníme si strategie a taktiky, a co to bude stát, co se dá a nedá udělat. Navrhnu vám 2-3 koncepty, proberem to, vybranou variantu samozřejmě nejdřív otestujem na vzorku abyste nevyhazovali peníze oknem, pokud to bude vyhovovat, budeme na tom pracovat dál. Takovýho bych se držel

.
Je potřeba pochopit, že je velký rozdíl mezi nákupem médií a komunikačního času a podobných blbostí (to v reálu nikoho moc nezajímá, to je rutina) a tím, co je ve skutečnosti marketing. Marketing je o tom, že uděláš positioning firmy/produktu/myšlenky (leader, follower + swot - nechce se mi to tu vysvětlovat) , nastavíš si strategie (defensive, offensive, flanking, guerilla bla, bla,bla), co tím chci vlastně říct je to, že je třeba mít nejdřív naprosto jasno v tom, že víš co děláš a proč to děláš. To je to podstatné, to ČMMJ dneska neví a motá se odnikud nikam. Za této situace uvažovat o nějakých finančních investicích do PR, marketingu apod. je nesmyslné, protože vůbec nevíš, co bys vlastně chtěl propagovat a komunikovat. Tak to byla teoretická část první

. Teoretická část druhá

, padla tu zmínka o televizi a komunikaci. To je medium starý asi 50 let, v době nástupu se čekalo, že díky TV zaniknou noviny, časopisy, magazíny, radia, nic z toho nebude mít význam, bla, bla, bla. Nějak se to nestalo. TV je tak drahá, že pro organizaci typu ČMMJ vůbec nemá smysl o ní uvažovat co se komerční komunikace týče. Správně jsi napsal "měřitelný efekt". Jaký měřitelný efekt měl drahý pořad "1000 let myslivosti"? Neznám data pro ČR, ale matně si vybavuji nějakou starší statistiku z U.S.A., asi 98% domácností má TV, asi 96% z nich víc než 4 kanály, průměrná doba sledování je asi 7 hodin, což je expozice asi 750 000 různých obrazů za den (za přesnost čísel neručím, je to +-, tahám to tak nějak z paměti). V Evropě či u nás to bude samozřejmě nižší, ale i tak. Opravdu si někdo myslí, že pořad vysílaný mimo hlavní vysílací časy zanechá u laické veřejnosti, kterou uvedená problematika vůbec nezajímá, nějaký dojem nebo měřitelný efekt? Pokud o něm víš, sem s ním. Teoretická část třetí

, ta docela podstatná a tím se už skoro dostávám k tomu praktickému příkladu po letem světem teoretických řečí

. Kde si myslíš, že se odehrává ta hlavní bitva o to, kdo bude úspěšný, řekněme "na trhu"? No samozřejmě v mozku těch "zákazníků", který je v dnešní době naprosto zahlcen informačním tokem, přemírou dat a informací. Jak na to lidi reagujou? Jednoduše, všechno si zjednodušují a transformují do jednoduchých věcí, navíc jakmile se jim tahle jednoduchá myšlenka/zkratka/přesvědčení usadí v hlavě, tak je velmi těžké to změnit, skoro nemožné. Stojí to strašný prachy, čas, práci....., skoro to nejde, jakmile někdo získá tzv. "perception", tak se s tím skoro nedá hnout. V případě, že někdo získá negativní "perception", tak ho jako zákazníka v podstatě definitivně ztrácíš, protože náklady vynaložené na jeho získání zpět se obvykle nevyplatí. To je případ těch asi 37 000 lidí, co odešli od ČMMJ a Halali. A teď si zkus představit, že máš nejlevnější pojištění na myslivost na trhu (což Halali má, kvalitu a jiné věci teď neřeším). Objeví se konkurence ze strany komerčních pojišťoven. Co uděláš? Začneš nesmyslně buzerovat ty, co odešli tím, ať ukazujou smlouvy? Co z toho? Vrátí to ty lidi zpátky nebo je naopak nasereš ještě víc? Začneš složitě a komplikovaně vysvětlovat, že z těch 800 Kč jde na pojištění vlastně jen 250? Koho to zajímá? Proč prostě jednoduše neřekneš "Halali = nejlevnější pojištění na trhu"? Jakmile začneš složitě vysvětlovat nějaký výpočet, to nikoho nezajímá a začne se v tom ztrácet, nejdřív si to přepočítá, pak mu vyjde, že to je stejně pořád těch 800,- a to, cos těm lidem chtěl vlastně říct, tedy že tvoje pojištění je nejlevnější, se v tom úplně ztratí. proč proboha ty lidi vůbec vedeš k tomu výpočtu? Prostě to pojištění je nejlevnější (což je mimochodem pravda, nebudeš lhát), to je to, co jim chceš říct, ne aby něco počítali. De facto tím výpočtem ve skutečnosti těm lidem nechtěně říkáš, že to pojištění je za 800,-, a ještě jim to zdůrazníš. Tímhle ČMMJ/Halali proprcala neskutečnou výhodu pro argumentaci cenou (ale je třeba vědět že argumentace cenou má svoje rizika a umět s tím pracovat do budoucna, obecně cena vypovídá o kvalitě produktu). Co myslíš že ta konkurence komerčních pojišťoven musela udělat, aby získala těch 37 tisíc lidí? V podstatě vůbec nic. Ani nemuseli moc nahlas říkat, že u nich je pojištění za polovičku

. Když si to odhadnu, tak Halali má cca 60 000 lidí á 250Kč=15 mil. CZK. Komerční pojišťovny 37 000 á 400 = 14,800 CZK (přibližně). Jenom díky tomu, že neuměli správně komunikovat svoji hlavní výhodu, tak bez boje odevzdali cca 50% trhu, protože to, o čem si mysleli, že je tržní chování a marketing nestálo za nic. A jako kdyby to nestačilo a nepoučili se, tak v tom pokračují. Úplně stejný příklad je ten článek Halali v dubnovém čísle Myslivosti, který jsem už zmínil dřív. Vůbec nejde o to, jak to bylo s tím, jestli dotyčný to pojištění zaplatil nebo ne nebo došlo k administrativnímu omylu. Víš co tím článkem ve skutečnosti těm lidem říkáš? "Heč, zaplatíte nám pojištění a my se na vás vykašlem" "A budeme se s váma klidně soudit, heč!". 99,9% lidí nebude vůbec řešit to, jestli dotyčný to zaplatil správně nebo ne, 99,9% si z toho odnese dojem(perception), že Halali za pojištěnce neplatí. V situaci kdy Halali a ČMMJ je v hluboké krizi a de facto bojuje o přežití? Tak si ještě dáš celostránkový inzerát o tom, že neplatíš pojistné události? Když si zaplatíš pojištění u Halali, tak si to ještě musíš vytisknout? A to díky Kostečkovi má ta pojišťovna aspoň nějaký software, který vůbec umožňuje tu evidenci? Je to nějak zálohovaný? Ona tohle nějaká komerční pojišťovna řeší a obtěžuje s tím své klienty nebo to má bez problémů vyřešené? Podepíšeš smlouvu, pošlou ti složenku nebo avizo a zaplatíš to převodem a žádný problém. To je to "perception", který z toho 99,9% získá. Už si viděl nějakou komerční pojišťovnu, která si sama na sebe zaplatí celostránkový inzerát v Myslivosti o tom, jak neplatí pojistné události? Já ne. Už si viděl nějakou komerční pojišťovnu, která pronajme vlastní prostory na bordel? Já ne. Víš proč? Protože tohle nikdo nebude riskovat. Když už jsme u toho kádrování, to si nikdo z Halali neprověřil tu firmu? V dnešní době to není problém. To není kádrování, to je ověření a strategické rozhodnutí, jestli mi to riziko stojí za to. A ty si necháš mezi prstama proklouznout naprosto unikátní komerční výhodu - máš nejlevnější pojištění na trhu?
Nevím, jestli jsem to aspoň trochu vysvětlil, tohle forum ani neumožňuje nějakou detailnější debatu, nehledě na to, že to celé je příliš složité na vysvětlení v pár větách a bylo by to na osobní dlouhou diskuzi a taky připouštím, že se určitě liší můj pohled, zcela jistě deformovaný těmi 20 lety, od pohledu někoho, kdo se na to dívá jednoduchým prismatem "kolik to bude stát", protože to v této fázi vůbec není podstatné. MS
Sauer 202 Elegance 8x57 JS + Zeiss Classic 3-12x56, SM CL II SX 9,3x62 + Zeiss Victory 3-12x56, Brno Fox 22 Hornet + Docter 3-12x56, 9mm para, 45 ACP, 10 mm auto.
"Shoot them well with enough gun and they will die"