modré odrazky
modré odrazky
Ahoj, jakou máte zkušenost s modrými odrazkami u silnice? Jaká je efektivita tohoto opatření? Jak složitá je legislativa? Máte zkušenost s jejic umisťováním i u silnice I třídy? Narazili jste na zamítnutí ev. na nějaká omezení od správce komunikace?
Děkuji
https://tn.nova.cz/auto/clanek/387557-k ... elni-naraz
Děkuji
https://tn.nova.cz/auto/clanek/387557-k ... elni-naraz
-
- Administrátor
- Příspěvky: 3493
- Registrován: úte 25.9.2007, 8:08
- Bydliště: Brno, honitba Žďársko
Re: modré odrazky
Modré odrazky se umisťují v úsecích, kde je v zimě zvýšené riziko námrazy. Typicky priklad jsou mosty. To s tou zvěři se mi nezdá. Docela slušná latina.
Tikka T3 Varmint 308W, Weatherby Mark V Accumark .300Win. Mag., IZH94 12x76/308W, IZH 27 EM 12x76/12x76, Suhl 150 Standard .22LR
Re: modré odrazky
no nevím jestli latina.., nejsem za zelena utrženej abych neznal, co znamená modrá barva na mostech, mostcích a podobných místech, kde je riziko námrazy. Mordré odrazky se také používají jako zradidlo proti zvěři. Tedy.. zajímám se o legislativu umisťování těchto zradidel, jak je to konfrontováno s požadavky a omezeními ze strany správce komunikace atd. Už pochopeno?
https://www.myslivost.cz/Casopis-Mysliv ... la-v-praxi
https://www.myslivost.cz/Casopis-Mysliv ... la-v-praxi
-
- Administrátor
- Příspěvky: 3493
- Registrován: úte 25.9.2007, 8:08
- Bydliště: Brno, honitba Žďársko
Re: modré odrazky
Jasně, pochopeno. Myslím ale, že neexistuje žádná norma pro umístění těchto "zradidel". Asi do prvního průseru, kdy si to někdo splete se značením krajnice.
Co se týká funkcionality, oba odkazy uvádí rozdílný způsob funkce. První se opírá o neexistenci modrých předmětů v přírodě. Myslím, že si zvěř na existenci modrých světýlek brzy zvykne. Modrá je spíše použita z důvodu nejvyšší spektrální citlivosti sítnic jelenovitých. Další otázkou je směr viditelnosti odraženého světla pro zvěř a viditelnosti vozidla. Pokud zvěř nemá vjem spojený s nebezpečím a nikdy se s ním nesetkala reaguje spíše prvotní opatrností a zvídavostí. Tady bude asi efekt nepatrný.
V druhém odkazu je aktivním prvkem řidič, kterému odrazky "nasvítí" okolí silnice. Dovolím si pochybovat o účinnosti tohoto osvícení i vzhledem ke kontrastu, který tvoří intenzivně nasvícený prostor před řidičem a nepatrné nasvícení periferie odrazkami. Ale pokud to nějak funguje, přece jen sázím na řidiče. Ty odrazky asi upoutávají jeho pozornost v daném směru a má větší šanci zvěř vidět a zamezit případnému střetu. Pak je ale otázkou, zda nepoužít dopravní značení "pozor zvěř". Je ale jasné, že všechny tyto efekty působí synergicky. Jen ta záměna může být nešťastná. Možná by to vyřešila kombinace dvou barevných pruhů, třeba modré a žluté, které se v označení krajnice nevyskytují a tudíž k jejich případné záměně by nemělo dojít.
Omlouvám se za trocha OT vzhledem k dotazu.
Co se týká funkcionality, oba odkazy uvádí rozdílný způsob funkce. První se opírá o neexistenci modrých předmětů v přírodě. Myslím, že si zvěř na existenci modrých světýlek brzy zvykne. Modrá je spíše použita z důvodu nejvyšší spektrální citlivosti sítnic jelenovitých. Další otázkou je směr viditelnosti odraženého světla pro zvěř a viditelnosti vozidla. Pokud zvěř nemá vjem spojený s nebezpečím a nikdy se s ním nesetkala reaguje spíše prvotní opatrností a zvídavostí. Tady bude asi efekt nepatrný.
V druhém odkazu je aktivním prvkem řidič, kterému odrazky "nasvítí" okolí silnice. Dovolím si pochybovat o účinnosti tohoto osvícení i vzhledem ke kontrastu, který tvoří intenzivně nasvícený prostor před řidičem a nepatrné nasvícení periferie odrazkami. Ale pokud to nějak funguje, přece jen sázím na řidiče. Ty odrazky asi upoutávají jeho pozornost v daném směru a má větší šanci zvěř vidět a zamezit případnému střetu. Pak je ale otázkou, zda nepoužít dopravní značení "pozor zvěř". Je ale jasné, že všechny tyto efekty působí synergicky. Jen ta záměna může být nešťastná. Možná by to vyřešila kombinace dvou barevných pruhů, třeba modré a žluté, které se v označení krajnice nevyskytují a tudíž k jejich případné záměně by nemělo dojít.
Omlouvám se za trocha OT vzhledem k dotazu.
Tikka T3 Varmint 308W, Weatherby Mark V Accumark .300Win. Mag., IZH94 12x76/308W, IZH 27 EM 12x76/12x76, Suhl 150 Standard .22LR
Re: modré odrazky
podívej se tady https://svitavy.cmmj.cz/wp-content/uplo ... kacich.pdf.
Dá se říct, že to funguje. Samozřejmě záleží na okolí, jak se podaří odrazky umístit aby vytvořily dostatečný záblesk. Funguje to i na řidiče, kdo není úplný hovado, dává si pozor. Průběžně se musí obnovovat, likvidují to silničáři při sečení trávy a vyhrnování sněhu, občas se někomu hodí kolek nebo odrazka... Do třech let bez obnovy nemáš nic.
Dá se říct, že to funguje. Samozřejmě záleží na okolí, jak se podaří odrazky umístit aby vytvořily dostatečný záblesk. Funguje to i na řidiče, kdo není úplný hovado, dává si pozor. Průběžně se musí obnovovat, likvidují to silničáři při sečení trávy a vyhrnování sněhu, občas se někomu hodí kolek nebo odrazka... Do třech let bez obnovy nemáš nic.
Re: modré odrazky
Modré odrazky jsou další stupeň vývoje, který probíhá při realizaci opatření proti srážkám motorových vozidel se zvěří. Článek je dosti amatérsky napsaný, čtenář se z něj prakticky nic nedozví. Bílé a modré odrazky jsou už dávno překonané, v současné době se používá kombinace barev a úhlů odrazu, kombinované s pachovým ohradníkem. Jihočeský kraj se této iniciativy ujal už před dvěma roky a rozjel to opravdu ve velkém, investoval několik milionů, zainteresoval do toho místní myslivecké spolky, správu a údržbu silnic, ŘSD, státní dopravní policii a záštitu nad tím vším převzal sám hejtman. Je vidět, že když se chce, že to jde. U nás v ústeckém kraji projekt pomalu usínal, všichni byli rozladěni z toho, že veškerá snaha, čas, práce i peníze přišly vniveč s tím, že někdo soustavně naši práci ničil, odcizoval zařízení samotná nebo rovnou i se směrovými sloupky (patníky) a tak byl monitoring ke konci loňského roku ukončen. Víceméně se došlo ke zjištění, že ochrana řidičů před srážkami se zvěří se nedá dělat na bázi dobrovolnosti, jak tomu bylo doposud, ale že je třeba se k tomu postavit profesionálně. Probíhají různá jednání a jsou předkládány různé návrhy. Nejhorší je změnit myšlení některých lidí
A na závěr poznámka. Na úsek I/3 Mirošovice -Benešov byla instalována zařízení Deer Detter rakouské firmy IPTE. Nějaké poznámky o špatné instalaci, nebo dokonce o tom, že tato zařízení LED světly oslňovala řidiče, jsou k smíchu. Naopak, instalací těchto zařízení prudce klesly počty srážek se zvěří, protože na vysokofrekvenční zvuk, která zařízení vydává, si zvěř stejně jako člověk nikdy nezvykne a blikající světýlka děsila řidiče natolik, že raději úsekem projížděli se zvýšenou opatrností. Současný výsledek je tristní, zařízení jsou poškozena, rozkradena a správce silnice nemá žádný zájem na tom, aby byl tento stav napraven, ten si prostě odškrtl splněný úkol a další úkoly jsou před námi. To je celá bolest současného stavu opatření proti srážkám se zvěří, zatím v Čr není nikdo, kdo by se této problematice věnoval profesionálně, ačkoliv tu máme několik organizací, které mají komunikace různých úrovní na starosti.

A na závěr poznámka. Na úsek I/3 Mirošovice -Benešov byla instalována zařízení Deer Detter rakouské firmy IPTE. Nějaké poznámky o špatné instalaci, nebo dokonce o tom, že tato zařízení LED světly oslňovala řidiče, jsou k smíchu. Naopak, instalací těchto zařízení prudce klesly počty srážek se zvěří, protože na vysokofrekvenční zvuk, která zařízení vydává, si zvěř stejně jako člověk nikdy nezvykne a blikající světýlka děsila řidiče natolik, že raději úsekem projížděli se zvýšenou opatrností. Současný výsledek je tristní, zařízení jsou poškozena, rozkradena a správce silnice nemá žádný zájem na tom, aby byl tento stav napraven, ten si prostě odškrtl splněný úkol a další úkoly jsou před námi. To je celá bolest současného stavu opatření proti srážkám se zvěří, zatím v Čr není nikdo, kdo by se této problematice věnoval profesionálně, ačkoliv tu máme několik organizací, které mají komunikace různých úrovní na starosti.
ZG 47 8x57 JS, IŽ27-EM-1C Sporting 12/76, ZP 50 16/70, CZ 858 Tactical, Astra A-100 9 mm, CZUB 584, model 4, 12/7x65R, Remington model ll, r. 20/65, IŽ 18 r. 20/70
Nikon D-3100
Nikon D-3100
Re: modré odrazky
Lotr, nebo Lotře, aby 5-tý pád netrpěl, děkuji Ti za Tvoje vyjádření. Ty jako SSM vidíš všechny tyto problémy komplexně a ne jen odtržené problémy, které vidí jednotliví myslivci. Ale to je právě to místo, ten bod, kde by měl začít pracovat ten styčný důstojník mezi ČMMJ a Krajským úřadem. Od toho snad nové stanovy vznikly a toto chtějí řešit. Alespoň doufám. Jinak ten styčný důstojník je zcela zbytečný a je to jen úlitba členské základně ČMMJ. Něco jako Pávek prezidentem. Pouhá úlitba.
Re: modré odrazky
Asi myslíš ten první mnou prezentovaný... Vím, ale na "výkop" do diskuze jsem ho shledal dostatečný.
Díky vtichy za poskytnutý dokument i ostatním za příspěvky. Budu kontaktovat zástupce správce komunikace a uvidíme co vymyslíme. Kdyby to mělo snížit srážky se zvěří i o 20-30% tak to myslím bude stát za to.
Re: modré odrazky
Vřele doporučuji Multiwarner od německé firmy Hagopur. Je to v současné době nejvyšší stupeň vývoje, kombinace barev, různých úhlů odrazu světla a pachového ohradníku. Vyzkoušeno na silnicích ústeckého i jihočeského kraje:
Lze je poměrně snadno umístit na směrové sloupky, jsou odolné vůči běžné údržbě směrových sloupků, kterou provádí na jaře a na podzim SUS, instalace je jednoduchá a provoz velice levný, neboť stačí do savého materiálu v horní části zařízení vstříknout trochu pachového ohradníku, který tam vydrží 3 měsíce. Barvy odrazek i jejich úhel odrazu byl vyroben na základě mysliveckého výzkumu v Německu. Ačkoliv na pachový ohradník si zvěř může zvyknout, na odrazky osvícené světly projíždějícího automobilu si nezvykne a zpravidla jí to odradí od překonání komunikace v době, kdy zde projíždí motorové vozidlo.ZG 47 8x57 JS, IŽ27-EM-1C Sporting 12/76, ZP 50 16/70, CZ 858 Tactical, Astra A-100 9 mm, CZUB 584, model 4, 12/7x65R, Remington model ll, r. 20/65, IŽ 18 r. 20/70
Nikon D-3100
Nikon D-3100
Re: modré odrazky
Bohužel Tě musím zklamat, státní správu už něco přes rok nevykonávám. Dostal jsem nabídku, která se neodmítá, a lesnictví a myslivosti se teď věnuji profesionálně. Co se ochrany srážek se zvěří týče, tam už to není tak intenzivní, nicméně jsem jedním z těch, kteří vedou jednání s KUUK a snaží se tuto činnost dostat na profesionální úroveň.
ZG 47 8x57 JS, IŽ27-EM-1C Sporting 12/76, ZP 50 16/70, CZ 858 Tactical, Astra A-100 9 mm, CZUB 584, model 4, 12/7x65R, Remington model ll, r. 20/65, IŽ 18 r. 20/70
Nikon D-3100
Nikon D-3100
Re: modré odrazky
Kamile, to mě docela zajímá, sám se tím trochu, občas, vyjímečně živím (silný výraz), napíšu SZ. M
9,3x62/8x57JS/270 Win/20x76/9 para/45ACP