Myslivecké tradice (především mluva) a jejich dodržování
Re: Myslivecké tradice (především mluva) a jejich dodržování
Petře, máš pravdu. V Chlumu z toho může jít mráz po zádech, ale na honě je to opravdu "divný"
Byl jsem jednou na naháňce, kde místní šílenec s přezdívkou Urbanová (podle operní pěvkyně) ke mně a kolegovi přišel s tím, že je taky trubač, ale už že má naprd zuby, tak nám bude zpívat. V duchu jsem protočil oči, ale říkám si proč né, zaplať pámbu za každýho nadšence.
Nicméně z výřadu se stala šaráda. No a jelikož tam bylo hodně lišek a hodně prasat, tak přišel ten šílenec s tím, že budeme každýmu úspěšnýmu lovci při předávání úlomku troubit Škodnou nebo Černou. To jsme se teda zasekli, že ani náhodou. No, tak to odzpíval za nás a bez hudby. No, co vám budu povidat, bylo to jako známé scénky s opilým klaunem. Jedný (tý zlomyslný) polovině byl nepokrytě pro smích a druhá se cítila divně, příp. se styděla, ačkoli neměla za co.
Ale je fakt, že tohle byl extrém. Ten chlapík byl fakt rozštelovanej.
Nicméně, kdo neví, o co jde, tak tady je příklad těch textů:
JELEN: "Zastřelil jsem jelena, aby měla radost má milá, aby čekala mne za humnama s růžovýma tvářema."
ČERNÁ: "Divočák byl u salaše, já jsem ho viděla, černý byl jak hříšná duše, já jsem se styděla. Já mám raděj pěkného myslivečka švarného, který líbá od rána, aj, bílého!"
PERNATÁ: "Letěla husička, letěla moc prudce, trefil ji myslivec rovnou, aj, do srdce. Skonala, ach, na zelených lukách."
LIŠKA a ŠKODNÁ: "Ajta, ajta - paní kmotra, ajta, ajta - jezevec. Každá švanda má svou chvíli, ale také má konec!"
-----
Nikdo mě nepřesvědčí, že si Dyk přál, aby tohle někdo někdy při slavnostní příležitosti zpíval. Opravdu ne!
Byl jsem jednou na naháňce, kde místní šílenec s přezdívkou Urbanová (podle operní pěvkyně) ke mně a kolegovi přišel s tím, že je taky trubač, ale už že má naprd zuby, tak nám bude zpívat. V duchu jsem protočil oči, ale říkám si proč né, zaplať pámbu za každýho nadšence.
Nicméně z výřadu se stala šaráda. No a jelikož tam bylo hodně lišek a hodně prasat, tak přišel ten šílenec s tím, že budeme každýmu úspěšnýmu lovci při předávání úlomku troubit Škodnou nebo Černou. To jsme se teda zasekli, že ani náhodou. No, tak to odzpíval za nás a bez hudby. No, co vám budu povidat, bylo to jako známé scénky s opilým klaunem. Jedný (tý zlomyslný) polovině byl nepokrytě pro smích a druhá se cítila divně, příp. se styděla, ačkoli neměla za co.
Ale je fakt, že tohle byl extrém. Ten chlapík byl fakt rozštelovanej.
Nicméně, kdo neví, o co jde, tak tady je příklad těch textů:
JELEN: "Zastřelil jsem jelena, aby měla radost má milá, aby čekala mne za humnama s růžovýma tvářema."
ČERNÁ: "Divočák byl u salaše, já jsem ho viděla, černý byl jak hříšná duše, já jsem se styděla. Já mám raděj pěkného myslivečka švarného, který líbá od rána, aj, bílého!"
PERNATÁ: "Letěla husička, letěla moc prudce, trefil ji myslivec rovnou, aj, do srdce. Skonala, ach, na zelených lukách."
LIŠKA a ŠKODNÁ: "Ajta, ajta - paní kmotra, ajta, ajta - jezevec. Každá švanda má svou chvíli, ale také má konec!"
-----
Nikdo mě nepřesvědčí, že si Dyk přál, aby tohle někdo někdy při slavnostní příležitosti zpíval. Opravdu ne!
- fesoj
- Zkušený diskutér
- Příspěvky: 2265
- Registrován: pon 24.1.2011, 12:15
- Bydliště: Východní Krkonoše /Žacléřsko/
Re: Myslivecké tradice (především mluva) a jejich dodržování
Samozřejmě, že zpívat na honě nebo tak je kontraproduktivní blbost - měl jsem na mysli právě takové akce, jako na tom Chlumu, kde se troubí i zpívá vícehlasně, trubači i zpěváci jsou sehraní a opravdu to umí. A k těm hlaholům. Byl jsem na akci v Trutnově, kde bylo uloveno 57 ks černé zvěře a jedna liška. Perfektní organizace, všechna čest. Jediné, co se mi nelíbilo, byly právě ty hlaholy při slavnostním výřadu, kde byly předávány úlomky . Tyto hlaholy jsou k poctě ulovené zvěři, nikoliv úspěšným lovcům - a když byly opakovány při každám předávání úlomku, tj. skoro 50 x, zbytečně to ten slavnostní akt protahovalo. Úplně by stačilo 1x pro černou a 1x pro lišku.
Kritériem pravdy je praxe.
Re: Myslivecké tradice (především mluva) a jejich dodržování
Tak trochu jsem se ochytřil, alespoň v části knih které mám k dispozici. Přesněji řečeno v těch jednoduše dostupných, protože v době předvánoční by překopání knihovny už asi znamenalo rozvod.
Uznávám jedno, na nástupu se má smekat. Učil jsem se to jinak.
Učebnice myslivosti z 60.let neřeší začátek honu, ukončení je ve smyslu troubení pozor, lovu zdar a na konec halali.
Hromas Myslivost už uvádí konec honu, hlaholy zvěře a na konec halali.
Penzum a zde opravuji svůj původní příspěvek uvádí po halali konec honu.
Takže co je správně?
Velice, zajímavé je jak se vyvíjí nástupní útvary a třeba funkce vedoucího honu. Jediné co se nemění je, že střelci stojí v hlavách.
Jinak k tomu opakovanému salutování, tam vypadl jeden drobný detail uniformováni zaměstnanci státních lesů a to v případě, že měli čepici se štítkem.
To dalas: Mám zkušenost s rakušáky a ti odpovídají waidmanndank.
To zoobeek: Nemáš dojem, že ten tvůj citát o tisíckrát opakované lži se dá uplatnit i na tebe (lovu dík), ale boxovat se s tebou nebudu.
Pokud se ti zdála má reakce v úvodu nepřiměřená, tak se ti omlouvám. Na tom, že jsi až nepřiměřeně narušil asi ve zbytku zřejmě důstojné ukončení honu si trvám. Pokud jste tam měli hosty, tak si odnesli zajímavý zážitek. Asi moje reakce pramení z toho, že vykonávám funkci předsedy MS. V letošním roce jsme s hospodářem zajišťovali 5 společných lovů a 2 máme před sebou. A pokud se členové mají možnost v zajišťováni úkolu spojených s honem střídat. Tak nás nevystřídá nikdo a je to spousta práce, kterou ostatní nevidí.
Uznávám jedno, na nástupu se má smekat. Učil jsem se to jinak.
Učebnice myslivosti z 60.let neřeší začátek honu, ukončení je ve smyslu troubení pozor, lovu zdar a na konec halali.
Hromas Myslivost už uvádí konec honu, hlaholy zvěře a na konec halali.
Penzum a zde opravuji svůj původní příspěvek uvádí po halali konec honu.
Takže co je správně?
Velice, zajímavé je jak se vyvíjí nástupní útvary a třeba funkce vedoucího honu. Jediné co se nemění je, že střelci stojí v hlavách.
Jinak k tomu opakovanému salutování, tam vypadl jeden drobný detail uniformováni zaměstnanci státních lesů a to v případě, že měli čepici se štítkem.
To dalas: Mám zkušenost s rakušáky a ti odpovídají waidmanndank.
To zoobeek: Nemáš dojem, že ten tvůj citát o tisíckrát opakované lži se dá uplatnit i na tebe (lovu dík), ale boxovat se s tebou nebudu.
Pokud se ti zdála má reakce v úvodu nepřiměřená, tak se ti omlouvám. Na tom, že jsi až nepřiměřeně narušil asi ve zbytku zřejmě důstojné ukončení honu si trvám. Pokud jste tam měli hosty, tak si odnesli zajímavý zážitek. Asi moje reakce pramení z toho, že vykonávám funkci předsedy MS. V letošním roce jsme s hospodářem zajišťovali 5 společných lovů a 2 máme před sebou. A pokud se členové mají možnost v zajišťováni úkolu spojených s honem střídat. Tak nás nevystřídá nikdo a je to spousta práce, kterou ostatní nevidí.
Re: Myslivecké tradice (především mluva) a jejich dodržování
Mě snad může trochu omluvit, že když zavzpomínám na studentská léta, tohle nás učili. Omlouvat se nemusíš. Není proč.Jiří K. píše:To zoobeek: Nemáš dojem, že ten tvůj citát o tisíckrát opakované lži se dá uplatnit i na tebe (lovu dík), ale boxovat se s tebou nebudu.
Pokud se ti zdála má reakce v úvodu nepřiměřená, tak se ti omlouvám. Na tom, že jsi až nepřiměřeně narušil asi ve zbytku zřejmě důstojné ukončení honu si trvám. Pokud jste tam měli hosty, tak si odnesli zajímavý zážitek. Asi moje reakce pramení z toho, že vykonávám funkci předsedy MS. V letošním roce jsme s hospodářem zajišťovali 5 společných lovů a 2 máme před sebou. A pokud se členové mají možnost v zajišťováni úkolu spojených s honem střídat. Tak nás nevystřídá nikdo a je to spousta práce, kterou ostatní nevidí.
Hosty jsme měli, ale je zajímavé, že poté, co se mi předseda snažil vyvrátit moji pravdu, ozval se jeden z hostů, že mám pravdu já. Asi bych to udělal znovu, samozřejmě né, pokud bych byl host. Ty bys nereagoval pokud by ve výřadu např. stáli honci mezi střelci nebo se někdo na nástupu a trobení hlasitě někdo bavil či se jinak prohřešil proti mysliveckým tradicím a zvyklostem u výřadu? Šáhni si do svědomí, určitě bys reagoval taky. Tohle byl přesně ten případ. Podle mého to je provinění proti zvyklostem. Nekritizuju vedení honu, ale jeden samotný akt, na který jsem upozornil....
Optimista se učí anglicky, pesimista rusky a realista se učí střílet.
Re: Myslivecké tradice (především mluva) a jejich dodržování
Jirka C. píše:
Nicméně, kdo neví, o co jde, tak tady je příklad těch textů:
JELEN: "Zastřelil jsem jelena, aby měla radost má milá, aby čekala mne za humnama s růžovýma tvářema."
ČERNÁ: "Divočák byl u salaše, já jsem ho viděla, černý byl jak hříšná duše, já jsem se styděla. Já mám raděj pěkného myslivečka švarného, který líbá od rána, aj, bílého!"
PERNATÁ: "Letěla husička, letěla moc prudce, trefil ji myslivec rovnou, aj, do srdce. Skonala, ach, na zelených lukách."
LIŠKA a ŠKODNÁ: "Ajta, ajta - paní kmotra, ajta, ajta - jezevec. Každá švanda má svou chvíli, ale také má konec!"
-----
Nikdo mě nepřesvědčí, že si Dyk přál, aby tohle někdo někdy při slavnostní příležitosti zpíval. Opravdu ne!
Nejsou ty texty spíše proto, aby si trubač zapamatoval rytmus, délku skladby, atd? Nebo nemyslel to tak Dyk?

Optimista se učí anglicky, pesimista rusky a realista se učí střílet.
Re: Myslivecké tradice (především mluva) a jejich dodržování
jsou, i se to tak "zpívá" - trubač by to měl bejt schopen "zazpívat" což v podání některejch je horší než troubení
je to pro rytmus a "klesání stoupání", aby se to líp naučil - protože málokdo z nich je schopen pracovat s notama jako profík (naučit se píseň podle not z papíru) - těm co to umí se samozřejmě omlouvám....
jinak třeba to halali se celkem zpívat dá, když to někdo umí - a zní to celkem pěkně, člověk který to nezná si alespoň uvědomí ten text a může se zamyslet...

jinak třeba to halali se celkem zpívat dá, když to někdo umí - a zní to celkem pěkně, člověk který to nezná si alespoň uvědomí ten text a může se zamyslet...
ZKM 456
Fabarm Elos C
Beretta 682 special skeet (bez gold a bez E)
W-Vanguard, .308W, 4-16x50 Vortex PST
Fabarm Elos C
Beretta 682 special skeet (bez gold a bez E)
W-Vanguard, .308W, 4-16x50 Vortex PST
Re: Myslivecké tradice (především mluva) a jejich dodržování
To zoobeek. Chtěl bych vidět toho smělce. 

Re: Myslivecké tradice (především mluva) a jejich dodržování
Zoubeek, samozřejmě že to tak má být, vždyť o tom píšu. Je to berlička k zapamatování rytmu. Proto mi přijde pitomý to zpívat a ještě to po někom chtít.
Re: Myslivecké tradice (především mluva) a jejich dodržování
Toho smělce, který by se ozval?
Optimista se učí anglicky, pesimista rusky a realista se učí střílet.
Re: Myslivecké tradice (především mluva) a jejich dodržování
Toho smělce, který by se bavil či jinak narušoval.
Re: Myslivecké tradice (především mluva) a jejich dodržování
No ale napomenul bys ho či ho upozornil a přede všemi? Nebudeš mu to vyčítat při Poslední leči.... Vychází to na stejno...
Optimista se učí anglicky, pesimista rusky a realista se učí střílet.
Re: Myslivecké tradice (především mluva) a jejich dodržování
Dokážeš si představit, že nic takového nemusím dělat. Pokud by se někdo podobný našel, bude velmi pravděpodobně usměrněn ostatními. Pokud se mi v průběhu honu něco nelíbí či třeba vedoucímu křídla uděláme malou soukromou poradu. Já,MH,vedoucí křídel a problém řešíme s vyloučením veřejnosti.
Ono v rámci MS se to asi chápe špatně, ale hony ještě dnes pořádají třeba soukromé společnosti např. provozovatele bažantnice. Dovolil by sis při výřadu kritizovat majitele, že něco nebylo až tak košer( jako zaměstnanec). Naopak drobná výtka od této osoby bude brána úplně jinak.
Ono v rámci MS se to asi chápe špatně, ale hony ještě dnes pořádají třeba soukromé společnosti např. provozovatele bažantnice. Dovolil by sis při výřadu kritizovat majitele, že něco nebylo až tak košer( jako zaměstnanec). Naopak drobná výtka od této osoby bude brána úplně jinak.
- fesoj
- Zkušený diskutér
- Příspěvky: 2265
- Registrován: pon 24.1.2011, 12:15
- Bydliště: Východní Krkonoše /Žacléřsko/
Re: Myslivecké tradice (především mluva) a jejich dodržování
Jsem-li někde jako host, zdržím se veřejné kritiky, své připomínky sdělím vedoucímu honu maximálně mezi čtyřma očima, pokud se ovšem nejedná o hrubé porušování bezpečnostních pravidel - na to je vhodné upozornit hned i za tu cenu, že by pro mne měl hon skončit. A ani v mateřském MS není vhodné s kritikou, byť oprávněnou, vystoupit při výřadu - zase jen v soukromí řeknu hospodáři svůj názor a pokud se mnou nesouhlasí a přitom jsem přesvědčen, že mám pravdu, nechám si veřejnou kritiku do nejbližší členské schůze.
Kritériem pravdy je praxe.
Re: Myslivecké tradice (především mluva) a jejich dodržování
Přesně tak jsem to myslel.
Fesoji bezpečnostní prohřešky jsou jiná kategorie, zde jsem velice nekompromisní. Mám se velice rád.
Fesoji bezpečnostní prohřešky jsou jiná kategorie, zde jsem velice nekompromisní. Mám se velice rád.
- fesoj
- Zkušený diskutér
- Příspěvky: 2265
- Registrován: pon 24.1.2011, 12:15
- Bydliště: Východní Krkonoše /Žacléřsko/
Re: Myslivecké tradice (především mluva) a jejich dodržování
Jednou jsem byl na kachním honu. Rybník byl na okraji lesa, jen hráz, porostlá vysokými duby, směrem do polí. Nás hosty postavili do dvou frot na to pole - jenže kachny nelétaly, byly vychované doma a přes hráz se pokusila přeletět jen jedna jediná. Tak jsme se přemístili k vodnímu zrcadlu a pokusili jsme se zvednout kachny pomocí psů. Ani to nebylo nic platné, kachny jen plavaly z jedné strany rybníka na druhou. Nakonec se jedna zvedla a letěla těsně nad vodou. Proti všem pravidlům bezpečnosti si po ní někdo vystřelil - a když jsem viděl, jak broky sekají do vody nebezpečně blízko mé feny, neudržel jsem se a neznámého střelce jsem hlasitě nazval pánským přirozením
. Po honě jsem se šel omluvit hospodáři a říkám mu : "Já sice vím, že by se host měl chovat slušně - ale nezlobte se, když mně někdo málem zastřelí čubu na jejím prvním honě, tak jsem holt vypěnil..." Hospodář to uznal, dali jsme si panáka a všechno dobrý.
Možná, že to tak úplně do tradic nepatří - ale trochu přece jen, když se to týká toho, jak by se člověk měl chovat...

Možná, že to tak úplně do tradic nepatří - ale trochu přece jen, když se to týká toho, jak by se člověk měl chovat...
Kritériem pravdy je praxe.