Způsobů je spousta, z youtube se dá leccos pochytit. Nicméně moc nedoporučím žíhání v pekáči s vodou. Ač v principu snadné, žíhnout krčky ze všech stran stejně rovnoměrně je obtížné až nemožné a hladina vytváří ostrý přechod mezi žíhnutou a nežíhnutou částí. Pokud jde o to dostat se z 5 na 10-15 přebití, pak to asi fungovat bude.
Dalas: to je super jednoduchá a účinná mašinka, ale na nic jiného než skoro válcové nbc moc nefunguje, na nbc s rantlem už vůbec. Pokud má člověk jen 300 WM, 30-06 a ještě tak 8x57, pak se dá vyladit. Ale na rantlovky prakticky vůbec ne.
Jak to dělám já:
Žíhají se vždy jen naprosto čisté nbc. Pokud pereš v keramice na mokro, ideální. Zbytky bordelu dělají rozdíly v prohřátí, napékají se, drbou matrice a překážejí při usazování.
Udělej si/nech si udělat ocelový špalík cca. 20-25 mm dlouhý se srovnanou plochou, ze které vystupuje váleček 5,20-5,24 mm v průměru a 3,2 mm vysoký, uprostřed s dírou průměr 1,6 mm. Do té díry naklepni kus ocelové struny nebo dřík zalomeného vrtáčku 1,7 mm a zkrať na asi 5-6 mm. Druhý konec tak, aby se dal upnout do sklíčidla akuvrtačky nebo přidělat na nízkootáčkový motor dle libosti. Tenhle bazmek necháš točit kolem 80-100 ot/min, posadíš na něj nbc, ta je navedená na střed tou strunou a usazená a vystředěná za zápalkové lůžko.
Jako hořák používám tohle:
http://www.mevatrade.cz/mevatrade/eshop ... -4429-4451
podstatný je hořák 4451. S těmi většími nbc strašně snadno upečeš. Tenhle má plamen jak ořezanou tužku i zregulovaný na sotva 100W, takže se s ním zóny žíhání dají parádně "malovat". Vezmeš pár nbc o které můžeš přijít, necháš jednu otáčet a světlou vnější zónu plamene držíš 4-8 mm daleko, kolem 1/1 průměru nbc pod přechodem těla do ramen a o 1-2 mm kýveč nahoru dolů. Počítáš, dokud modrý náběh nezačne přecházet do šeda a v ten moment se plynule posouváš nahoru, tak aby za plamenem zůstával rovnoměrný podíl šedomodré náběhové barvy. Červenou vůbec nechceš vidět, to je moc. Jak jedeš nahoru, počítáš dál abys věděl tempo, je tam míň materiálu a navíc už prohřátého, takže zrychluješ pohyb. Chce to cvik, nepanikařit a vůbec být v klidu. Pokud při výběhu nahoře na krčku mžikem zahlédneš první náběh na barvu přezrálých višní na hraně krkčku, je to ještě OK a nbc je vyžíhaná skoro max. jak může být. Vřele nedoporučuju první přebití krimpovat, protože krimp se může ve volnější komoře utrhnout. Podle komory a zkušenosti můžeš začínat taky o tloušťku plamene pod přechodem do ramen. Nech chvilku (3-5 vteřin) točit na vzduchu, aby se teplo "napustilo" i do spodku, vem nbc nade dnem do prstů a hoď do hlubšího hrnce s vodou. Pokud nbc pálí tak, že nemáš chuť zopakovat to 100x a nemít připálené ruce, je prohřátí pod rameny moc dlouhé (a barva bude spíš šedá než šedá s jasným modrým rantlem)-bavíme se teď o nbc velikosti 300 WSM, 30-06 apod. 223 Rem bude vždycky na lehkou bavlněnou rukavici, ta prostě nemá ani hmotu, ani plochu kterou by teplo ztrácela. Na začátek doporučuju stáhnout výkon, aby nbc trvala 10-14 sekund, kdž se člověk učí tak má čas i trochu myslet a opravovat chyby.
Absence modrého rantlu znamená ostrý přechod žíhané a nežíhané zóny, i v komoře s 0,00 závěrové vůle se při použití plnotučné laborace na téhle lince může přetrhnout napůl-vyzkoušeno zcela schválně a plánovitě. A to čekání a "napouštění" spodku nbc je právě na vylepšení přechodové zóny. Uvědomte si, že na 200°C můžete držet nbc i desítky minut a pořád se z hlediska žíhání nic neděje, takže těch +/- 80-100°C na které se dno prohřeje nic neznamená.
Na pár nbc si to vyzkoušíš, pak jedeš celou rundu.
Pokud jdou nbc do matrice po žíhání, vřele doporučuju jako mazání lanolin isopropylalkoholu 1:10 a nbc do nádobky strčit až do poloviny ramen-jinak zjistíš, že je krček uvnitř málo namazaný a button ho natahuje a musíš zkracovat. Dá se toho využít při formování jedněch nbc z jiných-sám jsem vhodným postupem operací za sebou a mazáním/nemazáním natáhl krčky pro jeden hist. náboj na správnou délku o 2,6 mm během asi 6 přebití, bez zarovnávání kolmosti. Ta sice lítá asi o 0,10, ale u nábojů bez krimpu to fakt moc nevadí. Uniformita tloušťky krčku kolem 0,03 mm, s ohledem na komoru a celkový tvar celkem OK. Vybočují jen ty, o kterých vím že jsem je někdy "spálil".
Je fakt, že s ohledem na pracnost a citlivost žíhání některých nbc (s cenu kolem 120,-/ks, limitně nedostupné, nebo 40-80,- za výchozí špatně dostupnou plus 120-160,- za mou práci a trvanlivější výsledek) jsem si pro snáz dosažitelnou uniformitu postavil karuselovou žíhačku. Pokud se do toho chce někdo pustit, tak jenom v materiálu na mechaniku a elektroniku počítejte kolem 4,5k plus ne zrovna málo práce, i když je to v principu jednoduchá věc. Je fakt, že u zařízení které má obsloužit jenom 2-3 podobné ráže se dá udělat spousta kompromisů a cenu stáhnout možná i o půlku.
Na druhou stranu, u čeho si nebudu jistý, budu vždycky dělat ručně.
Ještě k lisům, resp. pro Durrel:
jsi jediný, kdo s tím paskvilem od SR (to jsme probírali jinde) u přebíjení s plnou vážností zůstal. Možná (no, určitě) jsi měl mnohem, mnohem lepší kus než jaké jsem viděl já. A já bych se na tom co jsem viděl bál přebíjet i kdyby to byla jediná šance jak se nenechat převálcovat tlupou barbarů. Viděl jsem kus, že než na tom přebít jeden náboj, radši bych vymyslel jak množit granáty řízkováním a dopěstováním v záhonku.