Sám osobně praktickou zkušenost na vlastních rukou zatím bohužel nemám (edit:zkušenost loveckou. Střeleckou už bych na zádech dávno neodnesl), ale okénko do reálu z použití střel které jsem odlil nebo „takhle si to udělej“ existuje... Tvrdosti co píšu dál jsou spíš nižší, nemusí vždy prostřelit-ale zdá se, že při rozumně posazené komorové ráně u něčeho co má 5 cm pod dekou 2 cm na průměr a skoro 100% retenci hmotnosti je to tak nějak jedno. Z hlediska vnitřní, vnější i terminální balistiky u olova zásadně platí, že nejvíc ti řekne tvoje hlaveň a terč. Oproti plášťovkám (tření kov-kov) je tu jedna proměnná navíc-mazání-a jeho chování ovlivňované i drsností vývrtu apod, což je u plášťovek spíš podružná záležitost. Rozhodně si nedělám nárok na to, že bych byl nějakým super znalcem, ale pravda je, že plášťovek jsem nikdy moc nevystřílel.
Doporučená knížka je docela dost dobrá, i když jsem z ní měl v ruce jen výtahy (a je to už nějakou dobu). Lyman reloading handbook je taky dobré vodítko pro představu co a jak, jinde tolik navážek pod olovo asi nenajdeš. Pozor se staršími vydáními a tabulkami ekvivalentů, prachy se marná sláva trochu mění a to co bylo ekvivalentní před x lety nemusí platit s aktuálně dostupnými šaržemi, zvlášť při hledání ekvivalentů US prachů s tím, co můžeme sehnat tady.
Na olovo bývají obecně potřeba „o stupeň“ rychlejší prachy než na plášťovky stejné váhy, protože průtlačná síla plášťovek je vlastně řádově vyšší než u olova běžných tvrdostí (do cca. 20 HB)-plášťovky ve vyšších stovkách newtonů, olovo vysoké desítky a první stovky (v normálních tvrdostech). Stane se, že navážka pod plášť pod olovem nefunguje, protože je střela z laufu pryč dřív, než se prach pořádně rozhoří, nebo vůbec nedosáhne na tlaky a režim hoření jako pod plášťovkou. Platí hlavně pro pomalé puškové prachy, v menší míře pro pistolové prachy do popelnic jako 44 Mag apod.
Pokud vládneš angličtinou, tak
castboolits.gunloads.com
ti po troše vyhledávání dá dobrou nápovědu a tohle
http://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=& ... 0515,d.d2s
ti dá orientaci v tvrdostech slitiny, což je druhá nejdůležitější věc na hranici mezi střelcem a majitelem velmi těsného olověného dolu. Ta první věc je mazání, o kterém můžeš číst večery a večery-ale pro začátek, pokud budeš hlaveň do 24“ držet chladnou (tzn žádná rychlopalba) a rychlosti do 600 m/s, tak by rozumné slitiny ve správném průměru měl umazat i Lee liquid alox, který se dává ke každé kalibrační matrici. Jinak je základní materií hovězí lůj, ideálně zimní vykrmený na suchém, včelí vosk (příp. trocha karnaubského vosku, pokud potřebuješ opravdu tvrdé mazání) a lanolin, poměry se odvíjejí od rychlosti, konstrukce střely (resp. mazacích drážek) a ve vyšším levelu podle prachu, aktuální teploty a zkušenosti. Nevím jak moc se v té problematice orientuješ, tak to radši napíšu-vepřové sádlo je v daném použití něco naprosto jiného a spíš krajně nevhodného. Pokud chceš jít cestou syntetiky, včelí vosk nebo některé parafiny, lékařské petrolatum a dobrý dvoutaktní olej (Mogul TSF (API D), dává mnohem míň popela a karbonu než Stihlácký olej (API B, jak se zdá)) dokážou taky celkem divy, ale snáz (aspoň z mého pohledu) se s tím sekneš a následky bývají na likvidaci horší než s přírodním mazáním.
Obecně potřebuješ střelu v tvrdosti kolem 14-15 HB, což je takový rozumný základ, který se bude dobře míchat a odlévat a zároveň bude docela dobře fungovat-pokud se budeš držet do těch 600 m/s. Pokud budeš zkušený ultimátčík (hlavně v oboru mazání), tak tu rychlost asi rozchodíš i s 11 HB, ale to je spíš taková Houdiniho exhibice. Dražší, ale pro začátečníka rozhodně snazší na ovládnutí jsou slitiny s cínem, ale pokud se chceš doplatit, antimonu se nevyhneš. Pak se drž někde kolem poměru cín:antimon 2:1 a víc ve prospěch cínu, snáz se drží tvrdosti než si zvykneš na míchací rytmus a rituál v průběhu lití. Pokud budeš chtít na prasata s tím, že chceš přestřelit rameno, bude lepší něco kolem 18-19 HB, protože měkčí střela bude mít tendenci se rozprsknout. Na druhou stranu není úplně dobré tou tvrdší střílet na srnčí, protože pokud na vstřelu škrtne žebro a na výstřelu trefí naplno rameno, tak kus vpředu bude vypadat jako bys ho vykostil panzerfaustem.
Slitiny olovo-cín musí „sedět“ před mazáním a kalibrací aspoň 4-6 dní (čím tvrdší, tím déle), slitiny olovo-cín-antimon je lepší nechat odležet 2-3 týdny. Do té doby probíhají různé rekrystalizační procesy, rovnání pnutí ve střele, dokáží se kus od kusu ve stejný čas zásadně lišit tvrdosti a pokud je v tu chvíli proženeš kalibrem, skončíš s rundou šišek, které se ani tou tvrdostí už nikdy pořádně nesrovnají (a z toho plyne různý průtlačný odpor, rychlost etc etc). Pokud tvrdíš litím do vody (resp. z kleští vyklepneš do vody za horka), nebo v troubě zahříváš a temperuješ apod. je to takhle v malém ještě celé trochu jinak a občas víc o zkušenosti, rukách a citu pro vlastní postup, než o rozumu a dodržování návodu.
Těch .318 mně trochu zaráží, jestli to chceš do G88 tak to napiš rovnou, normálně je pro osmu .323-.324. 323 sizer seženeš od Lee, 318 je tuším jenom od Lymana a tady u nás na něj budeš čekat, i když pánové ve Sport&Defence už párkrát dost překvapili.
Jinak pro pochopení co se děje/funguje/nefunguje je naprostý základ změřit rozměry vývrtu, krčku a přechodového kuželu. Pořádně, mikrometrem, anebo délky dvousetinovou analogovou posuvkou-žádným generátorem náhodných čísel AKA digišuplérou...
Že se bez hradel neobejdeš, je asi jasné
Hint na začátek: v klasické (.323) osmě by ti Lee 324-175-1R podsypaná kolem 24 grs 5744/D060 měla dát to, co chceš