Zbrojní oleje & čištění zbraní
Re: Zbrojní oleje & čištění zbraní
obrazek pry vyda za tisic slov...
VLEVO foto pred cistenim. Resp. "PO CISTENI" - Ballistol, medeny kartac, Addinol W18, medeny kartac, Break Free CLP, medeny kartac...vytirano, utirano, drhnuto, vysuseno.
VPRAVO po cisteni cpavkovou vodou (cca 10%), nasledne proliti hlavne lihem, vysuseni, proliti lihem, vysuseni.
Obrazek necht si kazdy udela sam...ja uz mam jasno dekuji zdejsim clenum ze mou viru v dobre cisteni obratili.
VLEVO foto pred cistenim. Resp. "PO CISTENI" - Ballistol, medeny kartac, Addinol W18, medeny kartac, Break Free CLP, medeny kartac...vytirano, utirano, drhnuto, vysuseno.
VPRAVO po cisteni cpavkovou vodou (cca 10%), nasledne proliti hlavne lihem, vysuseni, proliti lihem, vysuseni.
Obrazek necht si kazdy udela sam...ja uz mam jasno dekuji zdejsim clenum ze mou viru v dobre cisteni obratili.
- Přílohy
-
- zprava_.jpg (37.84 KiB) Zobrazeno 9055 x
-
- zleva_.jpg (37.39 KiB) Zobrazeno 9055 x
-
- Zkušený diskutér
- Příspěvky: 2906
- Registrován: ned 10.2.2008, 20:04
- Bydliště: Kousek západně od Prahy
Re: Zbrojní oleje & čištění zbraní
Super dokumentace i dobrý účinek.
S tou čpavkovou vodou to chce hned následný "výplach" - líh by to mohl splnit.
Pro mě osobně by tam nakonec šel i olej - zvlášť pokud bych nešel hned střílet - pro studenou ránu ale může být ten líh pravda lepší - někdy, příležitostně taky vyzkouším
S tou čpavkovou vodou to chce hned následný "výplach" - líh by to mohl splnit.
Pro mě osobně by tam nakonec šel i olej - zvlášť pokud bych nešel hned střílet - pro studenou ránu ale může být ten líh pravda lepší - někdy, příležitostně taky vyzkouším
Pufr
Re: Zbrojní oleje & čištění zbraní
Nakonec davam vzdycky BF CLP na tampon, protahnu a suchym setru, jen pro tu tenkou vrstvu...na studenou ranu kaslu, pac strilim jen do papiru - spis mi slo o to to poradne procistit pred dalsi strelbou kvuli tomu propadu rychlosti necekanemu minule jak jsem sem daval ten graf a taky kvuli snad jeste ne uplne pozde tomu zajizdeni hlavne... zkusim takhle cistit dal a uvidime... kazdopadne ten cpavek pekne zere i protahovaci trn, kartacek - bud je to bronz, nebo mosaz, ale je to takovy vylozene naleptany a sedne/hnedne/cerna to...tak jsem to pak vsechno ocistil a vzal jemnym (400) smirklem a otrel tim samym tamponem co hlaven na konci (macenej v CLP). A poridim hlinikovy protahovak od Pro Shotu, od ktereho mam ostatni pripravky/nastavce, tak by nemel byt problem se stejnym zavitem desitkam a komoram zdar !
-
- Administrátor
- Příspěvky: 3409
- Registrován: úte 25.9.2007, 8:08
- Bydliště: Brno, honitba Žďársko
Re: Zbrojní oleje & čištění zbraní
Čpavkovou vodou čistím už nějakej pátek. Tyčky mám duralovou potaženou plastem z ovládání žaluzií a ocelovou z ovládání téhož. Na tý ocelový je navlíklá bužírka. Kdyby jste šli někdo touto cestou, tak navlečení je naprosto jednoduché. Bužírku napojte na tlakový vzduch (pumpa, kompresor) a začněte navlíkat na tyč. Vzduch vytvoří polštář mezi tyčí a bužírkou a klidně natáhnete třeba metr. Nádstavce nejlépe hliník.
Po použití čpavkové vody několikrát protáhnu nepoužitým hajzlpapírem. Ten pokaždé měním (cca 5x) aby byl zaručeně suchý. Pak to nechám cca 20 min ležet. pak už klasika s olejíčkem.
Po použití čpavkové vody několikrát protáhnu nepoužitým hajzlpapírem. Ten pokaždé měním (cca 5x) aby byl zaručeně suchý. Pak to nechám cca 20 min ležet. pak už klasika s olejíčkem.
Tikka T3 Varmint 308W, Weatherby Mark V Accumark .300Win. Mag., IZH94 12x76/308W, IZH 27 EM 12x76/12x76, Suhl 150 Standard .22LR
Re: Zbrojní oleje & čištění zbraní
Alebo môžeš použiť zmršťovaciu bužírku.
Čpavkovou vodou čistíte ako? Namáčate do nej kefku alebo zašpuntujete hlaveň a nalejete ju doplna?
Čpavkovou vodou čistíte ako? Namáčate do nej kefku alebo zašpuntujete hlaveň a nalejete ju doplna?
-
- Administrátor
- Příspěvky: 3409
- Registrován: úte 25.9.2007, 8:08
- Bydliště: Brno, honitba Žďársko
Re: Zbrojní oleje & čištění zbraní
Já to dělám tak, že na trn namotám hadřík a ten strčím od komory do hlavně. Od ústí cvrknu do laufu čpavkovou vodu. Cvíli nechám a pak v horizontální poloze šůruju. Kartáče jsou zbytečný. Mnohdy se stane, že po odstranění tombaku jde ještě černisko ze spalin, který byly pod tím tombakem.
Tikka T3 Varmint 308W, Weatherby Mark V Accumark .300Win. Mag., IZH94 12x76/308W, IZH 27 EM 12x76/12x76, Suhl 150 Standard .22LR
Re: Zbrojní oleje & čištění zbraní
Takže, preleštenie hlavne prebehlo za cca 2 hod aj s prestávkami. Minul som ani nie 10% množstva pasty . Použité komponenty priložim foto.
Výsledok bol nádherný skoro až zrkadlovo lesklý vývrt - po vyčistení a odmastení liehom . Zbraň som bol nastreliť a nevykazovala žiadne zhoršenie - takže prvá dobrá správa - neublížil som hlavní , drúhá dobrá správa - tak čistý vývrt som ešte nemal .
Čo sa tíka oteru tombaku - minimálne je oter rovnomernejší - subjektívne aj jemnejší no toto je vec ktorú nechcem a ani nebudem kvantifikovať nakolko nemám technické vybavenie aby som toho bol schopný.
Čistenie po strelbe prebehlo jednoduchšie . - no všetko sú to pocity.
Výsledok bol nádherný skoro až zrkadlovo lesklý vývrt - po vyčistení a odmastení liehom . Zbraň som bol nastreliť a nevykazovala žiadne zhoršenie - takže prvá dobrá správa - neublížil som hlavní , drúhá dobrá správa - tak čistý vývrt som ešte nemal .
Čo sa tíka oteru tombaku - minimálne je oter rovnomernejší - subjektívne aj jemnejší no toto je vec ktorú nechcem a ani nebudem kvantifikovať nakolko nemám technické vybavenie aby som toho bol schopný.
Čistenie po strelbe prebehlo jednoduchšie . - no všetko sú to pocity.
SAUER 202- 9,3x62, Swarovski z6i 2-12x50, Blaser R8 PS 6,5x284 Norma , Zeiss VICTORY V8 1.8–14x50, CZ 550 - 6,5x284 Norma Nightforce SHV 5-20x56, Sig-sauer 2022 spc 9mm Luger, zeiss conquest hd 8 x 42,Leica Rangemaster - 1600 B CRF
-
- Zkušený diskutér
- Příspěvky: 2906
- Registrován: ned 10.2.2008, 20:04
- Bydliště: Kousek západně od Prahy
Re: Zbrojní oleje & čištění zbraní
No to nás zajímá - to byla ta Sauerka?
Granulometrie brusiva jsou ty tři mikrony - jak jsi psal někdy předposledně?
Co byl nástroj "nosič" brusiva - kartáček, patch nebo olůvko nebo něco úplně jiného?
Chránil nebo "šetřil" jsi něja ústí nebo si vyjížděl normálně ven? Jak jsi tahal - vždy po celé délce vývrtu nebo nějaký "speciální rytmus"
Granulometrie brusiva jsou ty tři mikrony - jak jsi psal někdy předposledně?
Co byl nástroj "nosič" brusiva - kartáček, patch nebo olůvko nebo něco úplně jiného?
Chránil nebo "šetřil" jsi něja ústí nebo si vyjížděl normálně ven? Jak jsi tahal - vždy po celé délce vývrtu nebo nějaký "speciální rytmus"
Pufr
Re: Zbrojní oleje & čištění zbraní
Fotky sú na http://durell.rajce.idnes.cz/Lestenie_hlavne.
Zbraň S 202 9,3x62
Granulometria bola 0,003 mm diamant + riedidlo na pastu .
Ako nosič som použil filcové štuple VFG .
Na prečistenie medzi jednotlivými pastami ( použil som 3 štuple vždy s novou pastou) som používal štvorčeky látky a Lieh.
Vodítko vyteráku bolo vlastnej výroby ( PA6 )
vyterák Dewey .
Doraz vyteráku som nastavil tak aby mi štuplík vychádzal z hlavne do cca 1/2 svojej dlžky.
Pred tým ako som leštil som mal pri ústi zapečený materiál ( najskôr tombak ) v prechode jednej dražky a pola, bolo to jasne vidieť aj cítiť pri prechode hrotom ihli po danom mieste . Bol som si to overiť aj u renomovaného zbrojára pri Trnave.
Postup :
1. Hlaveň som dôkladne vyčistil - robla , balistol, lieh - uplne do čistej handričky.
2.Vytlačil som trocha pasty do štamprlíka a pridal som kvapku riedila a rozmiešal prstom na hustejšiu kašičku .
3. Na štuplík som rovnomerne natrel pastu a od komory som spolu s vodítkom vyteráku zasunul do hlavne a zaistil.
4. Rovnomerným - skôr pomalším pohybom som leštil - jeden polzdvyh za cca 2 sekundy ( nemeral som to ) ak to v hlavni písklo kvapol som na štuplík kvapku dve riedidla na pastu. - Po cca 30 zdvyhoch som vyčistil liehom a dal nový štuplík spolu s novou pastou . takto som to opakoval 3 x .
5. Hlaveň aj komoru som naplnil liehom a dobre som ju prepláchol. Následne naolejoval a uložil .
Výsledky
- fotky vývrtu sú mizerné bol to mobil a zlé podmienky.
Povrch vývrtu bol nádherne kovovo lesklý a pri pohlade od komory k ústiu proti svetlu bola vidieť výrazná a ostrá kontúra drážok ako aj ich ukončenie pri ústi .
Objektívno subjektívne zhodnotenie výsledku :
Dôkladné vyčistenie vývrtu. Filcový nosič je mäkký a preto prítlačná sila na zrno je malá a nedochádza k hlbokému vniknutiu zrna do povrchu, ale skôr len k povrchovému kontaktu zrna s vývrtom. Preto môžem zkonštatovať, že úber materiálu hlavne by mal byť nižší ako 0,0001 mm čo je hlboko pod meratelnou hodnotou ( ak neuvažujeme elektronový mikroskop na zmes brusiva a odobratého materiálu) ako aj tolerancie výroby hlavní ( rádovo sú 0,02 mm ). S najväčšou pravdepodobnostou došlo k odstráneniu povrchovej mikrovrstvičky sčernanej počas strelby a k zahladeniu najjemnejšich stôp po obrábaní ( tvárnení) drážkovania.
Pre intenzívnejší proces leštenia by bolo nutné použiť tuhší nosič pasty a jemnejšiu pastu . Pasta cca 0,001 mm a nosič tvrdšia guma s priemerom cca 0,02 mm do plusu oproti priemeru vývrtu, ale to je len môj skromný odhad.
Na nete som videl zopár videi s JB bore paste - tento postup mi pripadá menej intenzívny ako to čo som vyššie popísal.
Zbran strielala štandardne k mojim streleckým schopnostiam a ako môžem opakovať " neviem ako veľmi som jej pomohol no s istotou môžem povedať že som jej neublížil. "
Pozeral som aj lapovacie strely s drážkami v ktorých boli plstenné krúžky napustené brusivom, a úrčitá podobnosť sa dá najsť aj k tomuto procesu.
Zbraň S 202 9,3x62
Granulometria bola 0,003 mm diamant + riedidlo na pastu .
Ako nosič som použil filcové štuple VFG .
Na prečistenie medzi jednotlivými pastami ( použil som 3 štuple vždy s novou pastou) som používal štvorčeky látky a Lieh.
Vodítko vyteráku bolo vlastnej výroby ( PA6 )
vyterák Dewey .
Doraz vyteráku som nastavil tak aby mi štuplík vychádzal z hlavne do cca 1/2 svojej dlžky.
Pred tým ako som leštil som mal pri ústi zapečený materiál ( najskôr tombak ) v prechode jednej dražky a pola, bolo to jasne vidieť aj cítiť pri prechode hrotom ihli po danom mieste . Bol som si to overiť aj u renomovaného zbrojára pri Trnave.
Postup :
1. Hlaveň som dôkladne vyčistil - robla , balistol, lieh - uplne do čistej handričky.
2.Vytlačil som trocha pasty do štamprlíka a pridal som kvapku riedila a rozmiešal prstom na hustejšiu kašičku .
3. Na štuplík som rovnomerne natrel pastu a od komory som spolu s vodítkom vyteráku zasunul do hlavne a zaistil.
4. Rovnomerným - skôr pomalším pohybom som leštil - jeden polzdvyh za cca 2 sekundy ( nemeral som to ) ak to v hlavni písklo kvapol som na štuplík kvapku dve riedidla na pastu. - Po cca 30 zdvyhoch som vyčistil liehom a dal nový štuplík spolu s novou pastou . takto som to opakoval 3 x .
5. Hlaveň aj komoru som naplnil liehom a dobre som ju prepláchol. Následne naolejoval a uložil .
Výsledky
- fotky vývrtu sú mizerné bol to mobil a zlé podmienky.
Povrch vývrtu bol nádherne kovovo lesklý a pri pohlade od komory k ústiu proti svetlu bola vidieť výrazná a ostrá kontúra drážok ako aj ich ukončenie pri ústi .
Objektívno subjektívne zhodnotenie výsledku :
Dôkladné vyčistenie vývrtu. Filcový nosič je mäkký a preto prítlačná sila na zrno je malá a nedochádza k hlbokému vniknutiu zrna do povrchu, ale skôr len k povrchovému kontaktu zrna s vývrtom. Preto môžem zkonštatovať, že úber materiálu hlavne by mal byť nižší ako 0,0001 mm čo je hlboko pod meratelnou hodnotou ( ak neuvažujeme elektronový mikroskop na zmes brusiva a odobratého materiálu) ako aj tolerancie výroby hlavní ( rádovo sú 0,02 mm ). S najväčšou pravdepodobnostou došlo k odstráneniu povrchovej mikrovrstvičky sčernanej počas strelby a k zahladeniu najjemnejšich stôp po obrábaní ( tvárnení) drážkovania.
Pre intenzívnejší proces leštenia by bolo nutné použiť tuhší nosič pasty a jemnejšiu pastu . Pasta cca 0,001 mm a nosič tvrdšia guma s priemerom cca 0,02 mm do plusu oproti priemeru vývrtu, ale to je len môj skromný odhad.
Na nete som videl zopár videi s JB bore paste - tento postup mi pripadá menej intenzívny ako to čo som vyššie popísal.
Zbran strielala štandardne k mojim streleckým schopnostiam a ako môžem opakovať " neviem ako veľmi som jej pomohol no s istotou môžem povedať že som jej neublížil. "
Pozeral som aj lapovacie strely s drážkami v ktorých boli plstenné krúžky napustené brusivom, a úrčitá podobnosť sa dá najsť aj k tomuto procesu.
SAUER 202- 9,3x62, Swarovski z6i 2-12x50, Blaser R8 PS 6,5x284 Norma , Zeiss VICTORY V8 1.8–14x50, CZ 550 - 6,5x284 Norma Nightforce SHV 5-20x56, Sig-sauer 2022 spc 9mm Luger, zeiss conquest hd 8 x 42,Leica Rangemaster - 1600 B CRF
-
- Zkušený diskutér
- Příspěvky: 2906
- Registrován: ned 10.2.2008, 20:04
- Bydliště: Kousek západně od Prahy
Re: Zbrojní oleje & čištění zbraní
Perfektní report
Snad by bylo vhodné dodat, že takovýhle postup a tahle granulometrie brusiva předpokládá, že vývrt už před leštěním je v dobrém technickém stavu a drsnost jeho povrchu je "v řádu mikronů". Nerovnosti hrubě erodovaného nebo zkorodovaného vývrtu by se takto neodstranily. A taky to, co už sám píšeš, že přínos celé operace pro danou hlaveň těžko kompletně odhadnout (výrobce, co dělá jednou technologií stovky hlavní má svůj postup vyzkoušený - ověřený, je na tom prostě "líp" než my
Otěry střely - obecně pevné depozity "ukryté" těsně u zatížené hrany pole vývrtu bych se snažil kompletně odstranit před leštěním (někdy je to "Nekonečný příběh" a je mi jasné, že někdy to prostě "nejde").
V tuzemsku, pokud vím, průmyslově nebo spíš poloprůmyslově lapuje jen Winston Brno vývrty některých rozptyloměrných a tlakoměrných hlavní balistických zbraní firmy Prototypa. Jako nástroj používají myslím olověný odlitek zhotovený přímo ve vývrtu hlavně, líp kopíruje profil vývrtu; jedna hlaveň reprezentuje několik dnů celkem těžké fyzické práce, ústí a nábojová komora se dělá až následně.
Ještě jednou díky za výbornou "zprávu".
Snad by bylo vhodné dodat, že takovýhle postup a tahle granulometrie brusiva předpokládá, že vývrt už před leštěním je v dobrém technickém stavu a drsnost jeho povrchu je "v řádu mikronů". Nerovnosti hrubě erodovaného nebo zkorodovaného vývrtu by se takto neodstranily. A taky to, co už sám píšeš, že přínos celé operace pro danou hlaveň těžko kompletně odhadnout (výrobce, co dělá jednou technologií stovky hlavní má svůj postup vyzkoušený - ověřený, je na tom prostě "líp" než my
Otěry střely - obecně pevné depozity "ukryté" těsně u zatížené hrany pole vývrtu bych se snažil kompletně odstranit před leštěním (někdy je to "Nekonečný příběh" a je mi jasné, že někdy to prostě "nejde").
V tuzemsku, pokud vím, průmyslově nebo spíš poloprůmyslově lapuje jen Winston Brno vývrty některých rozptyloměrných a tlakoměrných hlavní balistických zbraní firmy Prototypa. Jako nástroj používají myslím olověný odlitek zhotovený přímo ve vývrtu hlavně, líp kopíruje profil vývrtu; jedna hlaveň reprezentuje několik dnů celkem těžké fyzické práce, ústí a nábojová komora se dělá až následně.
Ještě jednou díky za výbornou "zprávu".
Pufr
Re: Zbrojní oleje & čištění zbraní
Zbraň mala odstrielané cca do 100 rán a nový vývrt by mal byť Ra 0,2 . Takže z toho vychádzala volba pasty. čas venovaný lešteniu je dôležitý hlavne z ohladom na požadovaný výsledok, Čím jemnejší povrch chceme dostať tým dlhšie to trvá a je potreba viacerých pást so zvyšujúcou sa jemnosťou brusiva. A ručne je to celkom slušná drina.
SAUER 202- 9,3x62, Swarovski z6i 2-12x50, Blaser R8 PS 6,5x284 Norma , Zeiss VICTORY V8 1.8–14x50, CZ 550 - 6,5x284 Norma Nightforce SHV 5-20x56, Sig-sauer 2022 spc 9mm Luger, zeiss conquest hd 8 x 42,Leica Rangemaster - 1600 B CRF
Re: Zbrojní oleje & čištění zbraní
Čím čistíte závěr, pokud ho vůbec rozebíráte a jak často ? Teď jsem ho rozberal na kulovnici po tátovi a zdá s emi to hodně špinavý a plný oleje řečeno slušně.
Re: Zbrojní oleje & čištění zbraní
Očisti nečistotu jemným kartáčkem a zase nakonzervuj. Osobně používám Konkor 101.
-
- Zkušený diskutér
- Příspěvky: 2906
- Registrován: ned 10.2.2008, 20:04
- Bydliště: Kousek západně od Prahy
Re: Zbrojní oleje & čištění zbraní
Možná i vyprat stará maziva v petroleji nebo benzínu apod. - nejzodpovědnější je v takovém prvním a velmi občasném případě samozřejmě rozborka do šroubku - ale to už, jak se kdo cítí ...
Před několika lety jsem se u jednoho šťastného vlastníka setkal i s ukázkovým zatuhnutím závěru starší kulovnice (naplněného vazelinou) v mrazivém počasí - takže na tuhá maziva pozor
Před několika lety jsem se u jednoho šťastného vlastníka setkal i s ukázkovým zatuhnutím závěru starší kulovnice (naplněného vazelinou) v mrazivém počasí - takže na tuhá maziva pozor
Pufr
"hloubkové" číštění hlavně
Ahoj, máme s dědou kulovnici 8x57SJ, Brněnská zbrojovka, staršího data narození, ale stále funguje a to skvěle. U závěru je vyraženo logo a rok 42, z druhé strany vyraženo "Waffenwerke Brünn". To jen tak pro přehled o co jde.
Když jsem si ji nechal přepisovat na sebe, tak mi policajti říkali, že by chtěla pořádně vypucovat. Rád bych se tedy s Vámi poradil, jaký prostředek je na to nejvhodnější a jaká technika provedení.
Jednou jsem na výstavě slyšel "týpka", jak říkal, že se mu do rukou dostala hodně zanedbaná zbraň a že dal korkový špunt na ústí hlavně, postavil ji do kouta a nalil do hlavně nějaký přípravek.
Jinak já to čistím klasicky, sada kartáčků, hadříky a Konkor. Teď jsem znovu koukal do hlavně a nevím, co se jim na tom nelíbilo...
Když jsem si ji nechal přepisovat na sebe, tak mi policajti říkali, že by chtěla pořádně vypucovat. Rád bych se tedy s Vámi poradil, jaký prostředek je na to nejvhodnější a jaká technika provedení.
Jednou jsem na výstavě slyšel "týpka", jak říkal, že se mu do rukou dostala hodně zanedbaná zbraň a že dal korkový špunt na ústí hlavně, postavil ji do kouta a nalil do hlavně nějaký přípravek.
Jinak já to čistím klasicky, sada kartáčků, hadříky a Konkor. Teď jsem znovu koukal do hlavně a nevím, co se jim na tom nelíbilo...
Kulovnice opakovací Zbrojovka Brno 8x57JS