Možná bude u?itečné říct, že ?elak není jediná látka, která umí udělat ten krásný průhledný, tvrdý, trochu pru?ný a sametově lesklý povrch na dřevu, jsou i třeba olejové politury (tím nemyslím olejem napu?těný a vyle?těný povrch ale skutečnou polituru), jedna z nejlepších co znám je tenhle CCL Gunstock Oil Finishing Kit (bohužel výrobce snad ani nemá vlastní web)
http://www.targetsports.co.uk/images/cc ... ingkit.jpg
http://www.targetsports.co.uk/index.php ... c118f1c578
K přípravě dřeva se mi vyplatilo pořídit si kvalitní smirky už tak od 100vky - všechny popořadě až alespoň do 600, lepší i jemnější, jemný smirek má tendenci kopírovat povrch a špatně se s ním opravují všeljaké ty "potlučeniny" a rýhy by? jemné od "stovky" je potřeba brousit 150, 200 ...
Pokud nejsou vlákna dřeva v poškození "přeražená" narovnají se někdy ?ehlením přes mokrý hadr -tím se i "vztyčí chlupy"
Hodně restaurátorů taky smývá starou polituru slabým NaOH se saponátem
Při polírování ?elakem (pokud jsem pochytil) se naná?í nejdřív takzvaný "grunt" cca 3 vrstvy - olej dospod a při každém namočení tamponu kapka oleje dovnitř tamponu, olej usnadňuje polírování - tampon líp klou?e; na tampon nabrat - přilepit úplně nejjemnější pemzový prážek (pemza je sklo - dobru?uje povrch a spolu s jemnými pilinami a obrou?eným gruntem uzavírá póry dřeva).
Při fini?i pak žádná pemza ani olej - naopak lihem v ?elaku se olej z politury "vytahuje" (olej totiž polituru "zakaluje") a tady už hrozí tzv. utr?ení politury - málo namočený nebo zaschlý tampon v daném místě zdevastuje povrch - není průhledný - přebrousit 600 a znovu. Hotová ?elaková politura musí zrát v suchu nejméně dva týdny (pak tepvr může přijít nahoru nějaký ochranný olej, vosk ...).
Olejová anglická politura CCL se skládá ze tří lahví (lahviček) - čistícího roztoku (směs rozpou?tědel s převahou terpentinu + super jemná pemza), tzv "červeného anglického oleje" - čert ví? a tvrdidla k oleji, výhodou je její výborná odolnost proti počasí - návod je u sady, je dost dlouhý

když jsem trochu "tvaroval" to prkno, kterému se u I?18 říká pažba, bylo mi líto CCL politury, zkusil jsem alespoň na grunt ferme? ("vařený" lněný olej) a tzv. sikativ pro umělecké olejové barvy - je to zpravidla mýdlo těžkého kovu (olovo, kobalt, mangan), a slouží k tomu, aby "mistrům barvy nestékaly". Do hodiny od Použití úplně ztvrdnul i tampon

Úplně zvlá?ní kapitolou je, jak se starat při polírování o rybiny, puncování nebo jiná zdrsnění úchopových částí pažby (ani tudy nesmí pronikat voda do pažby ale ani nesmí rybina klouzat).
Chce to spíš něco přečíst, vyzkoušet a teprve pak diskutovat konkrétní problémy, celý postup je myslím pro fórum hrozně dlouhý. Pro polírování ?elakem se dost návodů najde v učebnicích a skriptech pro muzejníky a restaurátory nebo knížkách stylu "Restaurujeme staro?itný nábytek". Trénovat a zkoušet se dá ideálně třeba na kulatých ?títcích pod zbraně divočáků
