Popravde take nechapu Tonnyho. Upresni co znamena dukladne cisteni? Chapu ze nejake mechanicke cisteni asi udela vice skody nez uzitku, ale jak uskodi bavlneny vyterak treba s balistolem vice nez bavlna s lihem? Vzdyt se nekde i uvadi jak pise Tibi1, ze pri necisteni vznikaji v hlavni, prechodovem kuzelu vetsi tlaky a tudis i vetsi opotrebeni. Osobne hlaven protahnu po vystrelu tak 6x balistolem olejovanym bavlnenym vyterakem a pred strelbou tak 3xsuchym. Oba vyteraky jdou lehce. Po nejake vesti dobe cistim Treba Roblem Solo Milem, nebo planuji Milfoam Forrest, aby se hlaven opravdu vycistila. Tyto pripravky cisti chemicky, tudis nemuze dojit k mechanickemu opotrebeni. Pro strelbu i nastreleni porad stejne podminky, myslim ze porad lepsi nez to nechat lezet pul roku necisteny.
V navodech na CZ zbran pisou po vystrelu do 24 hodin cistit.
Chapu ze pokud si na strelnici tak uz je to o necem jinem, tam to asi chce najit optimalni pocet ran pro cisteni, ale u myslivecke strelby by to dle meho melo byt po rane pak cisteni doma.
lörinc píše:1. ještě jsem neviděl blázna, kterej by tahal hada od ústí do závěru
2. měl na mysli přesnou terčovou střelbu a skoro každodenní čištění. A toho hada nevytahuješ přesně v ose vývrtu, ale vždy trochu bokem. No a kdyby jsi ho tahal v třeba 30 stupňovém vychýlení, tak to asi poznat časem bude. Pro loveckou střelbu si myslím že bezpředmětné.......
Tak tak, stejne ale radsi vezmu do ruky ten vyterak, apc kdyz zacne byt nejaky problem si clovek hned rika neni to tim a tim,...
Myslivost se scvrkává na sezení u hromady žrádla a natláčky, kdy se bezhlavě pálí po všem[figi]
Nejsem chemik ale i s chemiky občas střílím. Popisoval jsem jak jsem dělal maximum a naběhl jsem si. Člověk se učí celej život. Každopádně se má vyčistit zbraň po každém použití co nejdříve, nemusí to však být olejem. Střílím s potaženýma střelama molybdenem, ten také zanáší. Jsou to moje názory s mojími zkušenostmi co prezentuji, ke kterým jsem došel na soutěžích a školeních, kde jsme několik dnů a nocí, tak o čem si povídat. Neberte to ale jako zaručenou modlu, jen jako další příspěvek, jak to dělaj jiní. Co ale jisté je, že jestli chcete aby to chodilo stejně, musíte to aj stejně dělat (univerzálně myšleno), tedy aj čistit. Vše se opotřebovává, i hlaveň uvnitř, řekl bych nejvíce korozí. Hlaveň není mikroskopicky hladká ale jakoby šupinatá, ve které jsou vlisovány nečistoty ze střely a spáleného prachu. Každopádně je to tam už při prvním výstřelu a chodí to. Spálený prach i nevhodný olej táhne vlhko a narezaví to, další střela to vyčistí a ubývá tak materiálu jako třeba vstřiky u dieselového motoru. V naftě je voda, ta má kyslík a je tu oxid. Proto když olej, tak nejlépe v boji prověřenej Break Free CLP. Když se ale budete snažit maximálně vyčistit hlaveň, bude zbývající ocel opět mikroskopicky hrubá s vyšší styčnou plochou pro rezivění. Navíc se čistý zdrsněný povrch ocele lépe opotřebuje nejen střelou ale i opálí. Tak chápu můj zmiňovanej problém s rozptylem a rychlostí. Znovu opakuji, nejsem odborník, neživím se tím, jen mne kulová střelba z dlouhých zbraní dost baví. Kdysi jsem si koupil první odstřelovačku do lesa (CZ 550 sniper) a abych se naučil střílet, šel jsem na střelnici do Olomouce (300m) a snažil se střílet. Pak jsem narazil na kluky soutěžáky a začal chodit na soutěže, s něma dále do Senice (1000m) a prostě mne to chytlo. Baví mne nejvíce taktika, je to nejblíže k lovu, neznámá vzdálenost, stres a dlouhodobý pobyt v přírodě se zbraní. Dnes už není tolik času, tak znovu veškerý volný čas opět do honitby. I když už jsem si myslel, že o střelbě vím dost, šel jsem na kurz dálkové střelby co pořádal Faikl. Ptal se, proč na to chci jít, že je to pro začátečníky. Každopádně jsem se zasej něco dozvěděl, třeba to s tím technickým lihem, něco o optice ap. Další kurz byl zaměřenej na vítr, určování pomocí mirage (vlnění teplého vzduchu) Měl by být další na pohyblivé cíle ap. Vždy se něco dozvím i od dalších kolegů střelců. Na jednodenní soutěži se toho nedozvíte, kolegové nejsou moc přístupní. Musíte s nimi žít.
Doufám, že nevadil úlet od tématu. Klidně se podělím, také se tu dozvídám i když je to jen "lovecké fórum".
Jinak za odborníka, co tu přispívá, považuji např. Shivu. Na to že tam má "místní nervák", má s Váma velkou trpělivost. Já jsem jen uživatel zbraně.
Naposledy upravil(a) tonny dne úte 06.12.2011, 18:03, celkem upraveno 1 x.
...no neviem co si mam o tom vlastne myslet ...ak vystrelim 100ran a zaserem lauf hoc i motorovym olejom a potom na pusku nesahnem rok tak viem ze som hermeticky uzavrel veskere mikropory proti vstupu vzduchu a tym zabranil chemickej reakcii. Vlastne si mi nevysvetlil vyhody pouzitia liehu...jedinu vyhodu vidim tak mozno polovani 5-6 dni v terene (jednoducho rychlo lahko) inak to nema logiku - hlavne na pretekoch, odstranim narychlo len spaleny carbon inak nic. Po dalsich 100 ranach musi byt nastrel o par centi mimo. Jednoznacne ak cistim chemicky robim do struktury kovu a tym postupne nakonec i do jeho krystalickej mriezky radikalnejsi zasah jak mechanickym cistenim mosadznym kartacom.
téma je sice o šňůrách, ale ...
čistit je třeba, o tom žádná, důležité je vědět proč a jak.
1) povýstřelové splodiny stačí vytřít silonovým kartáčkem a klůckem s olejem, pokud se tak neučiní usazeniny absorbují vzdušnou vlkost a začíná v hlanvi působit agresivní chemická reakce jenž nám "vyžírá" hlaveň
2) tombakový otěr musí z hlavně pryč - proč? -protože spojením mědi a ocely vytvoříme galv.článek, kde dochází k narušení ocely a vypadávání mikroskopických částí (posléze vzniká důlková koroze).
3) čím se zbavit tombakového otěru? - je možno použít mosazný kartáček, ale na tom by člověk nechal ruce
- je možno použít kartáčky s naneseným jemným brusivem (teď mi vypadlo
jak se kartáčky jmenují, ale prodávají je tam co Break Free) a olej
- je možno použít chemii na bázi čpavku, velmi se mi osvědčilo Robla Sollo Mill (čpavek
nijak nereaguje s ocelí, takže žádný zásah do povrchu nebo struktury materiálu)
jen je potřeba nepokapat dřevo
Zrovna jako tonny jsem se v Olomouci dozvěděl o čištění hlavně ponocí technického lihu a to mi vyřešilo problém prvního výstřelu, který šel vždy doleva nahoru o cca 8-10mm. Dnes jak před odchodem do lesa tak i na střelnici vyčistím lauf dočista lihem a vše je OK.
Na čištění používám BREAK FREE, Robla Sollo Mill od Ballistolu, silonové kartáčky na komoru (kónické) a lauf, polyesterovou tkaninu a bandážované vytěráky. Jako vodítka vytěráku roky používám rozříznutý korkový špunt (na něčem se šetřit musí).
Po střílení protáhnu lauf kartáčkem čímž odstraním hrubé nečistoty, pak Robla SM dokud jsou klůcky modré, pak dosucha a nakonzervovat Break Free.
Milane, nepochybuji o tom, co jsi napsal, ale zeptám se jinak, ostatně jsem to už uvedl : Za předpokladu, že z nové zbraně vystřelím cca 100 ran ročně, že po každé střelbě stříknu do hlavně Ballistol, nechám působit několik hodin a protáhnu šňůrou, že nestřílím LR a že dobu, po kterou tu zbraň budu používat, odhaduji v nejlepším případě na 20 let ale spíš míň vzhledem ke svému věku - má vůbec cenu si lámat hlavu s nějakými mikroskopickými dolíčky, které vzniknou reakcí tombaku s ocelí ? Podle mě daleko víc uškodí hlavni to, když se jí budu věnovat podle zásady, že flintu čistím každý rok, akorát vloni a letos ne - a přesto bude hodně dlouho nejen střílet, ale i trefovat. Ostatně zde na fóru jsem se dočetl, že dobrá flinta čistit nepotřebuje a špatná si to nezaslouží. Taky názor...
Proč čistit je jasné z toho,na kolika starších kulovnicích si majitelé nechali měnit hlavně.Není to pro to,že by byly vystřílené,ale vyrezlé a následně opotřebené.Lovecká zbraň sice toho většinou nenastřílí ani desetinu co sportovní,ale zase je vystavena daleko náročnějšímu klimatickému záhulu.O to víc by se mnělo oni starat.Fesoji tebe to třeba netrápí,ale až jednou budeš flintu prodávat,nebo někdo podědí,tak určitě ocení,jestli je hlaveň ok .Je spousta starších pěkných a kvalitních zbraní,jenže mají hlavně ko protože majitel byl barbar. Kecy že dobrá flinta se nečistí a špatná si to nezaslouží nemám rád.
V autě se taky mění pravidelně olej a nikdo o tom nepochybuje. Je to samozřejmě každeho věc,jak pečuje o svou věc,ale je to škoda nechat pušku vyreznout.
Ale vždyť já neříkám, že by se zbraň čistit neměla, jen jsem uvedl, s jakým názorem jsem se tady taky setkal. Hned na začátku svého příspěvku jsem popsal, jaký způsob používám při čištění já. Velká většina myslivců stejně jako já problém usazenin tombaku v hlavni a jeho odstraňování pomocí různých chemikálií neřeší a zbraň jim spolehlivě slouží třeba 40 let bez znatelné újmy na přesnosti, pokud ovšem nezanedbávají tu základní údržbu, to jest normální klasické vyčištění co nejdříve po střelbě a případné nakonzervování, nechodí-li s tou flintou ven prakticky denně. A že tu hlaveň občas prostříknu olejem a protáhnu šňůrou i když jsem nestřílel, abych odstranil vliv atmosférické vzdušné vlhkosti, zejména opocení, když přijdu z mrazu do tepla, to se snad rozumí samo sebou. Právě před chvílí jsem se vrátil z lesa a flinta se zpotila jak dveře od chlíva. Takže ji nechám ještě chvilku oschnout, pak ji přetřu mastnou houbičkou, kápnu olej do laufu, ráno protáhnu šňůrou a zas se mnou pomaže ven.
K tématu. Šňůra je dobrý, rychlý a pohodlný pomocník, který nám vykoná první pomoc po střelbě. Pokud je šňůra čistá, nezanáší nám zpět špínu do hlavně. Taktéž nám čistý provázek taženej pod běžným úhlem určitě ústí hlavně nepoškodí. Protahoval jsem jen jednou nasucho a neválet ji po zemi v písku.
Pokračovat můžeme např. v támatu "Zbrojní oleje & čištění zbraní" nebo v novém.
Přes svátky víc brouzdám po netu a našel jsem prodejce čistících šňůr za 210,-czk, což si myslím, že je to dobrá cena. Nakoupil jsem pro sebe a kamarády, tak se chci s Váma také podělit: http://cs.strobl.cz/cisteni-zbrani-1/
Kdysi jsem kupoval od kamaráda za necelé dvě stovky ale měl jen tři průměry, říkal, že je to noční produkce z Číny, kde dopoledně dělaj pro amíky a večer pro sebe ze stejného materiálu na stejných strojích. Originál má na závažíčku vyražen průměr. Tyto to nemaj. Jen jsem to od něj slyšel, já mu věřím.